Когато миналата седмица Facebook и всички свързани с него услуги спряха за няколко часа, мнозина изпитаха затруднения от всякакъв вид. Още на следващия ден се появиха от мотивационни фрази от това “колко добре е без Facebook”, през стотици мемета, търсещи причината за този крах. Но докато повечето потребители просто пренасочиха вниманието си в друга посока, то други все още “разчистват след бурята”.
Според първоначалната информация причината е била рутинна актуализация на BGP, която обаче се е объркала и изтрила информацията за маршрутизиране на DNS. Съответно достъпът до услугите, най-грубо казано, е бил “отрязан”.
Първото, което пострада със сигурност, е реномето на компанията. Това очаквано предизвика 5% спад при цената на акциите. Но според експерти това, което е ударило най-много социалната мрежа, са били засегнатите приходи от реклама по време на онлайн “затъмнението”.
Ние не би трябвало да знаем точното количество на този тип загуби, освен ако самите Facebook не решат да споделят с нас тези детайли. Но сайтът за проверка на фактите Snopes е обработил някой цифри (като тези от най-новия тримесечен отчет на Facebook), направил е няколко предположения и съвсем неангажиращо сподели, че подобна ситуация струва колосалните 66 милиона долара. По-детайлната разбивка е: “318 милиона долара на ден (317 555 555,56 долара); 13 милиона долара на час (13 231 481,48 долара), 220 000 долара на минута (220 524,69 долара); и 3700 долара в секунда (3675,41 долара)”.
Освен това заради краха вътрешните комуникационни инструменти на Facebook спряха да функционират, което дори е попречило на служителите на компанията да стигнат до работните си места.
Така че да си служител във Facebook през този месец определено се нарежда на едно от челните места в класацията “Работа, която не бих искал да работя”. Въпреки сравнително бързото разрешаване на проблема някои от 2.95 милиарда активни потребители месечно продължават да изпитват затруднения с профилите си, което няма как да не ни накара да се запитаме дали проблемът не е много по-сериозен.
Снимки: Unsplash
Виж още: Telegram измъкна 70 млн. нови потребители при аварията на Facebook