Екшън приключение, издадено от Ubisoft, със симпатичен и атлетичен главен герой, който се отличава с доста акробатични умения - сигурен съм, че вече сте си помислили за Assassin's Creed, но много преди Ецио и компания да се настанят трайно на гейм пазара, една друга поредица на френската компания бе сред водещите в жанра. Разбира се, става дума за Prince of Persia, която бе една от най-силните поредици на изминалото десетилетие и от чиито основни всъщност се разви самата Assassin's Creed.

Prince of Persia: Warrior Within излиза през декември 2004 г. и затвърждава позициите на поредицата, представяйки един доста по-мрачен сюжет и атрактивна бойна система с неочаквана агресивност. За мнозина това е и най-доброто Prince of Persia заглавие и сега ще се опитаме да разберем защо това наистина е така и как Ubisoft Montreal създаде игра, която и до днес е великолепно изживяване.

Донеси ми главата на принца

Принцът. Тъмна сянка го обгръща и той за пръв път усеща страх да сковава кръвта във вените му. Обречеността става негова съдба и под нейния знак той се преобразява. Този път към смъртна опасност и нечовешки подвизи го тласкат не героизмът и чувството му за чест, не желанието да спаси любимите си хора или кралството, а едничкият инстинкт за самосъхранение на благородническите му задни части. Сега той гледа на света под друг ъгъл: по-циничен, по-суров, по-студен. Вече не се бие за благородна кауза, не се интересува кой и защо умира под ятагана му. Изпълнен с неизчерпаем и заразителен гняв, той сее смърт и разруха. Променен е и външно. От доброто момче вече не е останало нищо. Пред вас стои безскрупулен убиец с поглед, лишен от чувства. Дори и от страх. В стегнатата прегръдка на кожа и броня се издига атлетичната фигура на нашия принц, който вече е и татуиран. Гарвановочерната му коса агресивно се спуска по лицето. Обгръща го тъмно наметало. В мрака, загърнал тази фигура, проблясват само очите, изпълнени с неконтролируем гняв.

Оттук се поражда и най-голямата промяна в поредицата, която е неочаквано дръзка. Играта вече някак се отърсва от своята приказност. Историята, атмосферата, целите и визията в нея вече са много по-мрачни. За мнозина тази по-модерна, близка до нашето безпардонно време и реалност атмосфера е стъпка напред за поредицата, докато някои считат, че я отдалечава от първоначалната мистично-ориенталска идея на заглавието, превръщайки я в нещо, което преспокойно можеше да се нарича и просто Warrior Within, без да е предхождано от гръмкия класически бранд Prince of Persia. От коя страна на барикадата стоите вие? На този въпрос всеки трябва да отговори сам за себе си в зависимост от това какво го е привличало в поредицата преди и да прецени дали то все още присъства в нея. Аз мога да дам една безапелационна оценка: играта определено си струва, независимо дали е добро продължение на поредицата или просто едно екшън приключение с главозамайващо изпълнение и усет към детайла във всяко едно отношение, не по-малко впечатляващи и повече от десетилетие след това.

Графиката спира дъха още със старта на играта. Картината пред очите ви е изключително динамична. Още в началната сцена се развихря епична битка на борда на вашия кораб. Върху главите ви се изсипва дъжд от горящи стрели. Откъснати въжета и вериги се люшкат със страшна сила, заплашвайки да ви премажат. Секунда по-късно пред вас се сгромолясва захвърленият труп на загинал в битката ваш приятел. Той разбива на трески дъските, на които сте стъпили, и ви запраща в трюма на кораба. Снопове светлина се процеждат през пукнатините в тавана. Газите в локви вода. Назъбени части от счупени предмети стърчат към вас от всички посоки. Мъждукат безброй факли. Процежда се мъгла. Внезапно и масивно острие разбива стената и с грохот, пронизва въздуха пред вас. Нахлува вода. Постепенно движенията ви стават все по-затруднени. Самият кораб също започва да се люшка, подхвърлян от вълните. Усещате сблъсъка между двата плавателни съда като мощен трус, но постепенно усвоявате опасния танц със смъртоносни остриета, който превръща пейзажа в зловеща фиеста с фонтани от кръв.

Мрачно, по-мрачно, Warrior Within

Тук можем да споменем и саундтрака. Музикалното решение на Ubisoft Montreal отново е дръзко и поражда въпроса дали избраното оформление е подходящо за игра от поредицата. За звука са се погрижили Godsmack, като към песните са добавени и други тежки китарни мелодии. Леко са застъпени елементи, навяващи асоциации с епохата, в която всъщност се развива действието. Това определено е един зареждащ ви с енергия коктейл, който перфектно пасва на геймплея, но може би изневерява на ориенталската история и погубва поредната частичка приказност.

Усещането за мрак в душата на принца е пресъздадено и в репликите му. Репертоарът му включва изрази като "You bitch!" и "I'm not impressed!" Често ще чувате и други самохвални изказвания от типа, че не си е струвало времето да се бие и т.н., които понякога той изрича в най-неподходящия момент - точно преди да умре. Изглежда супер тъпо, не само защото е странно това да се чува от устата на нашия доскоро благороден принц, но най-вече защото го кара да изглежда като несретник, който хленчи, обижда и в крайна сметка умира (ако се случи да загубите дадена битка). Искрено се забавлявах например, когато той беше вдигнат във въздуха, въртян, забучен на остриетата на Shahdee (злодейката в играта) и захвърлен в другия край на кораба, след което се изцепи: „Само това ли можеш". И предаде Богу дух...

Бойната система категорично е изпреварила времето си

Уменията на нашето момче са съизмерими със самохвалството му. Той би могъл да накара Джак Изкормача и Спайдърмен взети заедно, да изглеждат смешни аматьори в сравнение с него. В свои интервюта преди премиерата на Warrior Within създателите на играта са ужасно горди с начина, по който се водят битките. И има защо. Можете да си служите с едно или с две оръжия едновременно, като и в двата случая изпълнявате изключително ефектни бойни техники. Това внася и разнообразие в геймплея, който се състои предимно от атрактивни сцени. Можете например да се затичате, да използвате коляното на противника си като трамплин, да отскочите и, докато правите салто във въздуха, да го посечете. Можете да правите доста разнообразни движения, завършващи с обезглавяване с едно или две остриета, да разчленявате противниците си на части и да ги карате да се разпадат на резенчета като майстор суши-готвач.

Най-общо казано, в тази игра има доста бруталности и садизми (може да изключите кръвта, ако ви притеснява). И въпреки това принцът изпълнява с такива грациозни и най-сложните движения, че е истинска наслада да гледаш акробатичните му изпълнения. Боецът ни е толкова сръчен, че може да превърне всичко в оръжие и да го използва в своя полза. Можете например да се хванете за някоя колона с една ръка и да се завъртите, държейки ятаган в другата, като така създадете разсичащ обръч около себе си. Можете да изпълните това и без режещи предмети в ръка, раздавайки ритници.

Комбинациите в битка са почти безкрайни. В по-късните нива вече, когато сте употребили всичко, е за предпочитане просто да захвърлите противниците си в пропастта до вас, която услужливо ще ги приеме. Ако все пак още предпочитате клането, ще разполагате с арсенал от различни многобройни бойни приспособления като брадви, топори и предмети от типа боздуган. Както може да се очаква, различните оръжия запращат зложелателите ви назад или им нанасят специфично количество щети. Освен това са и различно бързи, така че не винаги по-могъщият ятаган е и по-ефективен. Честно казано, връщайщи се към Warrior Within си мисля, че след толкова много игри зад гърба си, Assassin’s Creed все още е далеч от онова първично удоволствие, което битките тук носят.

Spider-man Within

Вторият голям талант на принца (освен да убива) е невероятната му гъвкавост и ловкост. Той тича по стени - нагоре и настрани. Никакви повърхности не могат да му се опрат. Използва въжета, стълби, различни скокове и премятания. Катери се по колони, върви по малки первази, виси или се придвижва на ръце по тях, прави кълбета по земята, превърта се на лостове и се изстрелва във въздуха. Може също така да се закачи за плат със сабята си и да се спусне, режейки го надолу, за да убие скоростта. Е, не спасява живота на някое дете, а само себе си... но кой за каквото е учил... Или казано накратко: Принцът е способен на всяко движение, което можете да си представите, че и на други, които не можете, и грациозно използва тези номера, за да избегне безбройните капани, готови да го затрият.

Интересна част от геймплея е и това, че принцът може да пътува във времето. При това много ефектно. Пред очите ви дадено място се разтриса, покрива се с прах и бавно се преобразява. Понякога се налага се изигравате едни и същи места по няколко пъти (в различно време). Всеки път обаче има съществени разлики и според мен, това е по-скоро плюс, а не нещо досадно. Крайната цел на Принца е да достигне мястото, където са създадени "Пясъците на времето". Да се върне в миналото, преди да са били направени и изцяло да заличи съществуването им. По този начин той вярва, че ще промени съдбата си окончателно, ще предотврати смъртта си и ще накара Dahaka да изчезне завинаги. Но дали това ще стане наистина? Заплетената история има невероятно сложен и неочакван край. Приказка или не - това е едно велико приключение. Променете съдбата си. Изиграйте го.

Но къде може да я играете днес?

Prince of Persia: Warrior Within първоначално излиза за PC, Xbox, PlayStation 2 и GameCube. По-късно Gameloft направи добър порт за iOS, а версия с допълнително съдържание на име Prince of Persia: Revelations се появи за PlayStation Portable. Преработена в HD, играта е част и от колекцията за PlayStation 3. Която и да е предпочитаната от вас платформа, отделете време в някоя зимна вечер и се върнете още веднъж към тази страхотна игра, която ни кара да мечтаем за повече Prince of Persia в геймърския ни живот днес.