Какво бихте направили ако ви кажат, че някъде там, в Интернет, съществува ваша репутация, която най-вероятно е злепоставяща: онлайн репутацията ви? Истината е, че това най-вероятно е така. Милиарди хора влизат в мрежата всеки ден, както за забавление, така и по професионални причини; но малцина успяват да запазят професионален имидж в своя „интернет образ”. И все пак той е една много важна част от вашата кариера. Ето какъв трябва да бъде той и как да го опазим.

 

Знанието

 

Проучване на Execunet от 2013 година сочи, че 75% от HR професионалистите заявяват, че работодателят им е изискал да търсят онлайн информация за кандидатите за работа. Затова да знаем какво има за нас в Интернет (и какво може да бъде лесно намерено) е ключово по пътя към добра онлайн репутация. Например въпреки, че Facebook е построен като социален сайт за лични контакти, все повече работодатели го използват, за да проверят човека, кандидатстващ при тях. Така личното интернет съдържание започва да влияе на професионалния живот – с един единствен клик. Важно е да сте наясно, че ако не сте полагали особени усилия за това, в интернет има ваши снимки, които ви показват в не особено прилична светлина – например от последното море. Знанието е сила и позволява да вземете необходимите мерки, за да не изпадате в неприятна ситуация, когато кандидатствате за нова позиция и искате да изглеждате максимално професионално. Друго частично решение е да „напълните“ интернет със свои снимки, на които изглеждате професионално, приветливо и … прилично.

 

Действие

 

Един прост пример: 70% от запитани компании твърдят, че са отхвърляли кандидат заради нещо, което са открили в социалните медии при проучването си, но пък 68% твърдят, че са наели някого отново заради нещо, видяно там. Впечатлението, което правите, може да отиде във всяка посока – и в добра, и в лоша. Запомнете: не е работа да интернет да цензурира вашия живот, изживявания, изказвания и снимки – ваша работа е. Според алгоритмите на търсачката, едно от първите неща, които извежда при зададено търсене са снимките. А дори да внимавате да не качвате снимки с компрометиращ привкус, приятелите ви може да не са толкова благотворително настроени. Отбелязване по снимките във фейсбук – и всичко излиза във вашия профил. Затова е добре да сложите ограничение на таговете така, че да одобрявате всяка снимка, на която сте отбелязани и да избирате лично дали да се появи или не в профила ви. Много хора си мислят, че когато са сложили рестрикции и профила им е на “private” никой не може да наднича в него, но не е точно така и търсачката пак ще покаже много повече, отколкото сме преценили.

 

Запитани какво открито онлайн за тях е причина да отхвърлят даден кандидат, от 58% „Човешки ресурси“ отговарят „притеснения относно начина на живот“, 56% - „непрофесионални онлайн коментари“ и 55% - „неприлични снимки“.  

 

Общуване

 

Разговорите, които водим онлайн са достъпни – особено ако членуваме в определени групи във Facebook и активно участваме на Twitter сцената. 7% от хората, подбиращи персонал признават, че дори започват да следват някой в Twitter в процеса на проучване.Затова е важно да общуваме и пишем само в групи, които отговарят на интересите ни като професионалисти, освен като хора. Това не означава, че нямаме право да членуваме и във фен групи, свързани с хобито или принципите ни, но начина, по който общуваме трябва винаги да е на ниво и без крайности. Естествено и дума не може да става за онлайн оплюване на настоящата работа, шефове или колеги – дори да има защо. И никога не издавайте конфиденциална информация, под никакъв предлог – защото за проучващият контекст няма – има само черно на бяло онлайн информация.

 

„Удавете“ лошото съдържание с добро

 

Както вече казахме, шансът е вече да има компромати за вашата репутация онлайн. Възможно е с малко усилия те да бъдат премахнати, а най-лесното е да създадете положително съдържание за себе си, което Google лесно да намира. Това се постига с правене на субдомейни и активни собствени блогове. Търсачката Google най-често подбира субдомейни, свързани с него – например Google Video. Регистрацията там би избутала всяко негативно съдържание доста надолу в списъка с резултати, намаляйки шанса да се открие.
Личния блог също е ефективен начин за повдигане на онлайн репутацията. Доказано, добре поддържаният блог дори привлича оферти за работа. Индексът на личните блогове е високо в резултатите на Google и така получавате позитивен отзвук – стига да сте се постарали да поддържате професионален облик и да подчертаете добрите си качества.

 

Още малко статистика:

 

- Според Ruby Media Group, 46% от отделите „Човешки ресурси“ казват, че са открили чрез търсачката такава информация, която ги е накарала да изключат кандидата от подбора си.

- 78% от търсещите онлайн информация за кандидата си използват търсачката,  а 63% - социалните мрежи.

- 27% използват професионални онлайн услуги за проучване на хора.

-  Според изследване на Microsoft, само 2% от фирмите не правят онлайн проучване при подбора на служители

- 86% фирми признават, че добрата онлайн репутация би ги накарала да наемат някой.