Повечето технологични компании не получават шанса да се завърнат на върха, особено когато са задминати не от един, а от цели два технологични гиганта. В повечето случаи компанията, паднала от върха, се насочва към нова категория или я сполетява незавидна съдба. Някои компании избират друг път – да натиснат бутона за рестарт и да вземат трудното решение да започнат битката отново, за да си върнат загубените позиции. Подобно нещо се опитва да направи Microsoft и Nokia, но тяхното завръщане съвсем не е сигурно, дори звучи изключително трудно. Невъзможно?

 

Въпреки това Wall Street и няколко технологични анализатори смело заявяват „Не толкова бързо”. Акциите на Microsoft са се качили с 47% за последните 12 месеца, а покупката на Nokia е вече одобрена от всички нужни органи и регулатори – в САЩ и Европа. Всъщност, ако погледнем цифрите, Windows Phone е най-бързо развиващата се операционна система (над 150% покачване за последното тримесечие, по данни на IDC), втората най-използвана система в Латинска Америка и Индия, а и е отбелязала растеж от 48% за една година в Европа, Близкия Изток и Африка. Наслаждава се и на още по-впечатляващ резултат на годишна база в САЩ – нарастване на продажбите на Nokia Lumia смартфони с 366%. Наистина впечатляващи данни, но не трябва да забравяме позицията, от която са постигнати.

 

 

Представител на Forbes се е свързал с Тод Брикс, главен мениджър в Microsoft, отговарящ за Windows Apps and Store. Той обяснява, с голяма увереност, как новата Windows 8 платформа (телефони, таблети и Windows PC) ще революционизира индустрията чрез предоставяне на разработчиците лесни за използване инструменти, с които по максимален начин да реализират приложенията си – кръстосана платформа: „Сега не бихме сменели позицията си с никой друг в този бизнес - що се отнася до бъдещи възможности”.

 

Брикс чувства, че компанията има попътен вятър и ще започне да набира все по-голяма скорост на пазар, доминиран от Android и Apple (iOS). „Неотдавна добавихме Vine, Instagram и Waze, а очакваме и още няколко много популярни приложения, които ще бъдат достъпни за нашите потребители”, обяснява Брикс. Но дори и да приемем, че Microsoft започва своето завръщане, битката ще бъде дълга.

 

Добре дошли в мобилната революция, в която Microsoft смята, че ще се превърне отново в основен играч, именно поради решението си да осигури интеграция между Windows 8.1, Office 365 и Xbox – за разработчици и потребители. Нито Apple, нито Android могат да се похвалят с подобни възможности, а и надали това ще се случи скоро.

 

Nokia изпълнява своята роля и доставя висококачествени мобилни устройства и софтуерни решения като собствена социална мрежа, наречена App Social. Чрез нея потребителите могат да обсъждат и споделят любимите си...приложения. Ръководителят на отдел App Discovery към Nokia Vincenzo Belpiede обяснява за App Social: „Демократизиране на магазина за приложения чрез повече възможности за потребители, блогъри, хората с влияние, журналисти и дори разработчици да създават списъци с любимите си приложения, които всеки от общността може да следи или да получи препоръки от тях.”

 

 

Идеята е колкото проста, толкова и добра – откриването на апликации трябва да се издигне до ново ниво, да напусне невидимия свят, в който често анонимни хора решават кои приложения трябва да бъдат представяни и поднесени на потребителите. Belpiede допълва, че вече има няколко хора, които имат десетки хиляди последователи. Това ги прави много важни за бъдещите разработчици на приложения. „Да бъдеш включен в списъка на подобни хора, които имат обособено влияние, е от изключителна важност”, допълва той.

Продължава на страница втора.

Разбира се Microsoft не разчита само на мобилните приложения, за да се върне в борбата за челните мета. По-голяма надежда се възлага на интеграцията с останалите успешни бизнес линии, която ще помогне на компанията да се бори, а защо не и да задмине Apple след няколко години. Microsoft много агресивно и с бързи темпове разширява своите световни информационни центрове, за да предложи оптимални cloud услуги на своите клиенти. Office 365 се счита за огромен успех, а корпоративният сегмент на компанията нараства с 8% всяка година (от 2008 насам). Microsoft Azure се разраства с огромни темпове а SharePoint/Yammer и Dynamics могат да се похвалят със същия успех.

 

Е, как ще помогне всичко това на Microsoft, за да доминира Apple до 3 години? Първо, лидерската позиция на Microsoft и Nokia в развиващите се пазари, където има огромно търсене за бюджетни смартфони ще помогне на Microsoft до втора позиция на световния пазар (в този аспект само Android може да окаже сериозна съпротива). На второ място, Microsoft ще атакува бизнеса с интегрираните си услуги - Office 365 и Windows 8.1, а потребителите чрез Xbox. По този начин компанията ще привлече нови клиенти, които търсят безпроблемна интеграция на приложенията в бизнес и свободното си време. Повечето потребители няма да искат да запазват информацията си на две отделни системи.

 

Повечето бизнес линии на Microsoft се представят добре. Идеята за един Microsoft и придобиването на Nokia (заедно с новаторсата социална мрежа App Social) ще помогнат на компанията на пазара за приложения и за бюджетни телефони, а потребителите ще имат обща система за дома и бизнеса.

 

Но начинанието на Microsoft в никакъв случай няма да бъде лесно. От една страна, от Google също усещат, че именно развиващите се пазари ще са от изключителна важност. Съвсем скоро беше пуснат бюджетният Moto G, който притежава отлични параметри за своята цена, а най-новата версия на Android – 4.4 KitKat е с много намалени системи изисквания, за да може да работи и на по-слаби телефони. Това до този момент беше сред големите минуси на бюджетния клас Android самртфони, където Windows Phone се справя много по-добре. Но Microsoft се цели в позиция номер 2. Пример – Nokia Lumia 520 се продава за 59 долара в Microsoft Store, а iPhone 5cза 549 долара в магазина на Apple. Разлика във възможностите със сигурност има (повече от явна), но тук идеята е цената.

 

 


 

Както казахме - и Android, и Windows Phone ще се прицелят в развиващите се пазари, за да осъществят продажбите на следващите милиони смартфони. Това трябва ли да вълнува Apple? По-скоро – не. Компанията от Купертино предлага, а и ще продължава да предлага премиум устройства. Дори и Microsoft да я изпревари по пазарен дял, това няма да означава, че е откраднал от нейните клиенти (поне не в толкова големи проценти). Единственото, което в момента изглежда като някаква заплаха, са производителите на приложения. Въпреки че, честно казано, не вярваме да се стигне до подобно развитие, но трябва да бъде споменато. Windows Phone имаше един много сериозен проблем, който с бавни темпове започва да се оправя – приложенията. Тази платформа страда не само от липсата на огромните бройки, които предлагат останалите, но и от липсата на най-често използваните такива – Vine, Instagram и т.н, които започнаха да излизат, но в доста оскъден вариант. Причината е, че производителите не виждаха смисъл да хвърлят време и усилия при толкова малко разпространена операционна система. Те не могат да бъдат сигурни във възвращаемостта на своите инвестиции. Това да се случи с iOS – почти невъзможно.

 

Когато говорим за увеличения пазарен дял на Windows Phone трябва да имаме още няколко неща в предвид. Първо, процентите са големи на годишна база, но трябва да се отбележи и ниския пазарен дял, който имаше компанията. Второ, BlackBerry вече не е силата, която беше преди време и съвсем логично отбеляза огромен спад. Вероятността голяма част от нейните клиенти да са се насочили към операционната система на Microsoft е голяма. Софтуерният гигант се опитва да наблегне на свързаността на всичките си системи, за да привлича повече клиенти, но не правили Apple именно това от много години? Все пак Windows може да бъде много успешен по този начин, тъй като това е основната система в домовете и офисите. Явно и по тази причина от Microsoft се надяват, че така потребителите, в момента, в който трябва да си купят смартфон, ще се обърнат към Nokia – за да имат синхронизирана ОС.

 

По всичко личи, че пазарът ще бъде разделен – Apple ще е сред предпочитаните устройства от висок клас, а Android и Windows Phone ще уплътнят средния и бюджетен клас смартфони. Как мислите – ще успее ли Microsoft да измести Apple (iOS) от втората позиция? А това ще окаже ли влияние върху компанията от Купертино?

 

Защо Microsoft се страхува от Chromebook на Google?