Според нов анализ на данни на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ, направен от The Washington Post, има много повече регистрирани катастрофи с участието на Tesla в режим Autopilot, отколкото се съобщаваше досега.
Според анализа от 2019 г. насам в САЩ са станали най-малко 736 катастрофи, в които е участвала спорната функция за подпомагане на водача на производителя на електромобили.
От тези 736 произшествия поне 17 са били с фатален край, което е значително увеличение в сравнение със само три смъртни случая, отчетени през юни 2022 г. Регулаторът установи, че за този период са станали 807 катастрофи, свързани с автоматиката, което означава, че Tesla е отговорна за над 90% от тях.
С други думи, въпреки че има някои важни уговорки - най-вече това, че не знаем колко от тези произшествия са били причинени от самия софтуер, - е ясно, че Autopilot се сблъсква с повече проблеми на пътя, отколкото беше известно досега.
"Значително по-голям брой със сигурност е причина за безпокойство", казва Филип Купман, професор от университета Карнеги Мелън, пред медията. "Трябва да разберем дали това се дължи на действително по-тежки катастрофи, или има някакъв друг фактор като например драстично по-голям брой километри, изминати с включен Autopilot."
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск отдавна рекламира усилията на своята автомобилна компания за самоуправление, особено когато става въпрос за публична бета-версия на така наречената функция за пълно самоуправление (FSD) - по-усъвършенствана добавка за 15 000 долара, която също е замесена в редица произшествия.
По време на събитието на компанията за изкуствен интелект миналата година Мъск заяви, че има "морално задължение да внедриш [FSD], въпреки че ще бъдеш съден и обвиняван от много хора". Аргументацията му: софтуерът спасява повече хора, отколкото е броят на катастрофите, които може да предизвика.
"Защото хората, чийто живот сте спасили, не знаят, че животът им е бил спасен", каза той тогава. "А хората, които понякога умират или биват ранени, определено знаят - или държавата им знае."
Данните обаче са неясни и сложни. Регистрират ли се всички инциденти с Autopilot? Как се сравнява безопасността при шофиране по магистрала и извън нея? И може ли софтуерът да залъже водачите с фалшиво чувство за сигурност, оставяйки ги неподготвени, ако се наложи внезапно да поемат управлението?
Регулаторните органи отдавна твърдят, че наименованията Autopilot и Full Self-Driving са подвеждащи, тъй като всяко от тях все още изисква от водачите да внимават и да могат да се намесят по всяко време.
Въпреки че Tesla твърди, че вероятността за катастрофа на нейните автомобили е пет пъти по-малка при включен режим FSD, не е възможно да се добие пълна представа как компанията е стигнала до тази статистика. А и регулаторите явно не са убедени в това. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ разследва малък брой от тези 736 катастрофи с участието на Autopilot.
"Влагаме много ресурси", заяви изпълняващата длъжността ръководител на регулатора Ан Карлсон пред Ройтерс още през януари. "Ресурсите изискват много техническа експертиза, всъщност някои правни новости, и затова се движим възможно най-бързо, но също така искаме да сме внимателни и да сме сигурни, че имаме цялата необходима информация."
През февруари Tesla изтегли повече от 360 000 автомобила и отправи предупреждение, че бета-версията на функцията FSD "може да предизвика катастрофи".
Разбира се, смъртните случаи, в които е участвал автомобил Tesla на автопилот, все още представляват само малка част от приблизително 42 795 смъртни случая, свързани с моторни превозни средства, в САЩ през 2022 г.
Снимка: Unsplash
Виж още: Вече стана ясно защо Cybertruck се бави