Какво прави една игра добра? Историята? Геймплеят? Или може би това, колко дълго ще я играете? Количеството съдържание обаче невинаги е равно на качество, както много заглавия са доказвали през годините, но пък колкото по-дълго се забавлявате с една игра, толкова по-добра финансова инвестиция става тя. 

Тук ще си говорим за точно такива игри. Онези заглавия и поредици, които създават цели епопеи, изискващи солидно количество свободно време. Игрите в този списък са едни от най-добре познатите и обичани заглавия в гейм индустрията. Всяка от тях заковава феновете си с часове пред екрана, понякога дори със седмици, месеци или години, превръщайки се в онези легендарни заглавия, с които буквално може да остареете.

The Witcher 3: Wild Hunt

The Witcher 3: Wild Hunt е една от игрите с най-богато съдържание от последните години. Огромен, отворен свят, който зашеметява със своята визуална красота, с голямото внимание, отделено върху всеки детайл в околната среда. Самите персонажи са добре развити чрез интересни диалози и безупречно озвучаване от страна на актьорите. Митологията в играта е подробна и към нея са навързани десетки големи и малки куестови линии, както и всякакъв тип предизвикателства, или т.нар. ловни мисии. Бойната система също е на върховно ниво и е най-добрата, която сме виждали в трилогията за вещера Гералд. Тя предлага нагаждане спрямо геймплей стила, който самият играч предпочита. В огромния свят лесно може да се изгубите, преследвайки различни постижения или разучавайки всяко кътче на картата - нещо, което е фундаментална част от гейм изживяването във всяка игра с отворен свят.

В The Witcher 3 човек сам трябва да си зададе ритъма, кога да следва историята и кога не, кога преследва странични мисии и кога просто търси съкровища. Така съвсем неусетно ще сте изкарали 30 часа в играта, без да сте видели и 1/4 от съществуващата история. Наистина The Witcher 3: Wild Hunt е едно дълго удоволствие, на което всеки може да се наслади.

Civilization VI

От 1991 насам светът е свидетел на развитието на Civilization игрите, техните продължения и допълнения. С годините легендарната поредица на Сид Майър се превърна в икона за turn-based жанра, продължавайки да развива въображението и стратегическото мислене на играчите. Поредицата е характерна с дългата продължителност на отделните игри, особено ако сте от хората, които ѝ се наслаждават в най-дългата ѝ форма - Marathon режима. 

Наскоро последната част от поредицата, Civilization VI, получи и първия си голям експанжън - Rise and Fall. Той добави много нови исторически лидери и цивилизации, с които може да играете, а за капак напълно промени ритъма на играта с добавянето на т.нар. Great Ages. Повече за него може да прочетете тук. А междувременно е ясно, че Civilization ще продължи да изисква многобройни часове строене, кръстосване на шпаги или nuke-ване на противниците (особено ако играете срещу Ганди в Civ VI).

Diablo 3

По същия начин, по който поредицата Civilization доведе до бум в развитието на жанра си, така и Diablo направи това за своя - Hack 'n' Slash ролевите игри - с излизането си през 1997 г. Оттогава насам са издадени две продължения, като последната част предлага най-големи възможности за преиграване от поредицата. В Diablo III за първи път се включват т.нар. Paragon Levels - система, която създава почти безкрайно качване на нива. По този начин играчите са стимулирани да продължават да играят дори след приключване на основното съдържание. Отделно битките в Рифтовете предлагат множество предизвикателни противници, които от своя страна носят награди в зависимост от трудността на инстанцията. Можете да играете и с т.нар. сезонни герои, които ви носят допълнителни награди след приключване на дадения сезон. С последната Diablo игра Blizzard, която предлага стотици часове забавления за феновете, без да се губи чувството, което поредицата притежава от 20 години насам.

Grand Theft Auto V

Всеки фен на компютърните игри неминуемо е минал през Grand Theft Auto. В България през 90-те години и началото на XXI в. компютърните клубове често предлагаха ограничен брой игри на разположение, но GTA винаги е била част от списъка. Поредицата на Rockstar се превръща в култов хит с над 250 милиона продадени копия. Многобройните часове, прекарани в градовете на GTA, са резултат от отворения свят на играта, която оставя играча сам да избира скоростта и начина, по който да прогресира, без да има предварително зададен път на развитие, но винаги предлагайки и интересна история. Симулацията ни позволява да опитваме неща, които са изкушаващи, но често криминални извън света на виртуалното забавление. На разположение са редица ролеви елементи (крадене на коли, изпълняване на странични мисии и т.н.), които допълнително допринасят за неповторимо изживяване, приковавайки играча за стотици часове пред монитора. Неслучайно последната част от поредицата, GTA V, продължава да бъде в ТОП 10 най-продаваните игри за годината на всички платформи, макар да е на вече 4 години. 

World of Warcraft

World of Warcraft често е назовавана като една от най-успешните игри на XXI век, зад която вярно продължават да стоят милиони играчи от целия свят. След цели 10 години години активно издаване на съдържание WoW се нарежда на първо място по популярност в MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game) жанра. Няма друг толкова добре развит мултиплейър виртуален свят, като този на WoW. Тук не отброяваме изиграното време в часове или дори дни. Говорим си за години. Дори когато играчът премине през левълинга в различните зони, играта предлага още стотици часове съдържание под формата на "ежедневни" (daily) куестове, PvP (player vs. player) и PvE (player vs. enviroment) съдържание, други зони за разкриване, риболов и дори "покемон" битки с колекцията ви от домашни любимци. А всяка година Blizzard Entertainment издават нов експанжън, който спасява феновете от гейм абстиненция и добавя още стотици часове съдържание.

Fallout 4

Fallout е най-известна със своя уникален дизайн, вдъхновен от постапокалиптичните идеи в американското изкуство и фикция от 50-те години на миналия век. Първата игра е от 97-а, а последната Fallout 4, направи дебюта си през 2015 г. Като най-успешна от поредицата се счита Fallout 3 заради нейните ролеви механики. S.P.E.C.I.A.L. системата например предлага 7 различни характеристики, чието увеличаване или намаляване силно променя цялостното геймплей преживяване. В същото време историята във всяка една от игрите е силно интригуваща, изпълнена с множество избори, които също допринасят за многочасовите гейминг сесии и богатите възможности за преиграване. Краят на играта също зависи от тези избори и позицията, която героят е заел (добър/лош).

Макар Fallout 4 да получи известни критики за размиването на някои механики, играта все пак е великолепен пример за дългосрочна инвестиция. Доверете се на Bethesda за стотици часове занимателен ролплей! А когато основното съдържание приключи, винаги може да се насочите към огромната модърска общност, образувана около Fallout франчайза.

League of Legends

Най-известната игра от нашумелия през последните години MOBA (multiplayer online battle arena) жанр - League of Legends, се отличава от другите игри в списъка по много аспекти. Като начало играта не предлага кой знае какво множество от геймплей елементи или развита история, но със своята интуитивност и пъстра плеяда от герои, LoL спечели милиони фенове в световен мащаб. Лесна за научаване, но трудна за специализиране, "Лигата" изисква дълги часове игра и многобройни мачове, за да може играчът да научи всеки герой и неговите умения и силни комбинации. Високото ниво на състезателност и фактът, че играта е често споделена с приятели, придава на League of Legends приятна повтаряемост. Въпреки това много играчи се отказват от нея след месеци или години игра, поради проблемите на самата общност от играчи, изградена около нея. Това е често срещан случай при игрите, които изцяло залагат на отборното мултиплейър преживяване, в които един играч би могъл да провали забавлението на всички останали от отбора.  В един идеален свят всеки играч в "Лигата" ще е възпитан, сдържан и няма да е noob...

Minecraft

С излизането на Minecraft на студиото Mojang през 2011, sandbox жанра се качи на съвсем ново ниво. Освен това, Minecraft засили интереса към създаването и развитието на т.нар инди игри (от английски - independent [studio] -> indie). Minecraft е направена изцяло на Java, което позволява създаването на множество модове и допълнения за основната игра - както от оригиналните разработчици, така и от страна на самата общност, образувана около играта. Въпреки сравнително семплия дизайн и привидно малкото ѝ съдържание, чарът на Minecraft е огромен и се крие в свободата на играча да променя и пресъздава света около себе си. Различно от в други игри, които предлагат брой избори за развитие на героя, тук избори няма, както и кампания. Всеки сам си създава цел в света на Minecraft. Някои третират играта като ролево поле за формиране на история във фантастичния свят. За други пък елементът на строене с множеството кубчета тип Lego е най-интересният елемент на платформата, създавайки копия на цели градове от нашия свят или от фантастични такива. Желаете да отглеждате картофи и да боядисвате овце? Minecraft е играта за вас.

Elder Scrolls V: Skyrim

Не, това не е снимка на косплейър, както Джиджи помисли когато видя материала за първи път, а скрийншот от моднат на макс Skyrim. Още едно заглавие на Bethesda (Doom, Fallout), поредицата Elder Scrolls съществува от далечната 1994 г. насам, а последната част, Skyrim, събира най-доброто от предшествениците си. Действието се развива в далечната провинция Skyrim, следвайки събитията в света на Oblivion. Историята силно прилича на DnD игра в компютърен вариант - има дракони, има и много подземия и персонализиране на героя. Най-страхотното на играта е, че нищо не задължава играча да се движи по главната фабулна линия, за да развие героя си или да разкрие картата на света. Всеки куест, локация и инстанция са напълно свободни за достъп, стига героят ви да е достатъчно силен, иначе рискувате да бъдете изядени от дракон или смачкани от леден трол. Като цяло може да се впуснете в яздене на кон, от град на град, решавайки проблемите на малкия човек, и изучавайки историята, митологията и битието в богатия свят. Много други занимания могат да бъдат намерени в Skyrim, от гилдиите, към които може да се включите, до лов и риболов или създаване на семейство и дом. В Elder Scrolls винаги ви очаква цял нов живот. А когато vanilla версията на играта ви омръзне, винаги може да се впуснете в Марианската падина от модове, създадени за Skyrim.

Всяка Final Fantasy игра създавана някога...

Още от първото си издание през 1987г. в Япония, франчайзът Final Fantasy (FF) бързо набира популярност в родината си. С легендарната Final Fantasy VII, поредицата най-сетне достига западния свят и се превръща в икона на JRPG (Japanese Role-Playing Game) жанра, като междувременно играе силна роля в популяризацията на aниме и отаку културата по цял свят. Всяка от игрите (с номер след името) представлява съвсем различен свят, със собствена история, така че не е нужно да сте играли FF3, за да се насладите на FF15. Единствените общи неща между игрите са подобни геймплей механики и чудовища, мечове с големината на миниван, драматични прически и, по някаква странна причина, персонаж, който се казва Сид.

Колкото до историите на игрите - тук разнообразието е толкова голямо, колкото камарата от spin-off заглавия около всяка основна Final Fantasy игра. Някои са за битките бежду доброто и злото, за приближаващия апокалипсис, или за други теми, вдъхновени от митологичните идеи от древни култури, и дори такива осъждащи традиционната църковна или политическа структура. Освен с богата история, игрите се характеризират с динамичен екшън и комплексни бойни системи, вариращи от turn-based до пълен екшън, както и високо визуално качество, още от ранните издания на игрите, когато те са в 2D. Съдържанието във всяка от тях е толкова необхватно, че дори speedrun рекордите по превъртане на игрите варират от 3 часа ( за Final Fantasy VII) до цели 10 часа (за Final Fantasy X). И това е без допълнителнителните елементи, които могат да бъдат отключвани, странични куестове или постижения (achievements). Обикновено едно нормално изиграване на която и да е FF игра не пада под 40 игрови часа. Успех на всеки, който трябва да анализира Final Fantasy! 

Honorable Mentions - от екипа на HiComm

И понеже е малко трудно да се ограничим само до 10 игри...

Heroes of Might and Magic 3 - една от любимите игри на Джиджи и на главния графичен дизайнер на списание HiComm, Александър Омайников, и заглавие, в което всички сме изкарали стотици часове.

Couter-Strike 1.6 - питайте Виктор, Алекс, Юлиян, Илия и видео продуцента ни Кирил Георгиев, колко клавиатури са изпочупили през годините.

StarCraft и WarCraft III - с Юли имаме какво да ви кажем по въпроса.

Quake - даже се разцъква в офиса в спокойните моменти (благодарение на Омайников).

Overwatch - Виктор я играе със съпругата си, а Джиджи я е срам да каже колко часа общо е изкарала и продължава да изкарва в шутъра на Blizzard (над 400 по последни данни).

Vampire: The Masquerade - Bloodlines - който и от екипа да попитате, това RPG е в ТОП 3 на най-играните му ролеви игри.

А коя е играта, в която вие сте изкарали най-много часове?