През последните години социалните медии стават все по-популярен инструмент сред измамниците, което е лоша новина за тези от нас, които често посещават платформите. Нов доклад на Федералната търговска комисия, публикуван тази седмица, нарече социалните медии „златна мина за измамници“, напомняйки на всички ни за ръководния принцип, по който трябва да живеем: Не се доверявайте на никого онлайн.

Според FTC измамите в социалните медии са се увеличили с тревожен темп през последните пет години, което представлява около 770 милиона долара отчетени загуби през 2021 г. или удивително осемнадесеткратно увеличение спрямо 2017 г., при което отчетените загуби бяха 42 милиона долара. През изминалата година агенцията е получила повече от 95 000 доклада за измами, инициирани в социалните медии в различни категории, включително инвестиционни измами, романтични измами и измами с онлайн пазаруване.

Според докладите инвестиционните измами (37%) и романтичните измами (24%) се оказват най-печелившите за измамниците. 

При инвестиционни измами хората се обръщат към потребителите в социалните медии с фалшиви инвестиционни възможности, обещаващи голяма възвръщаемост, като понякога се представят за приятели на жертвата, за да ги накарат да изпратят пари. Нараснаха измами, свързани с криптовалута, което за съжаление не е изненада, като се има предвид бумът на популярността ѝ.

След това има романтични измами – категория измами, също с рекордно високи нива, които се състоят точно от това, което подсказва името им.

„Повече от една трета от хората, които казаха, че са загубили пари от измама за онлайн романтика през 2021 г., казаха, че тя е започнала във Facebook или Instagram“, посочват от регулатора. „Тези измами често започват с привидно невинна молба за приятелство от непознат, последвана от сладки приказки и след това неизбежно искане на пари.“

Онлайн пазаруването беше друга забележителна категория за измама в доклада на агенцията. Макар и да не са толкова печеливши, тези измами подлъгват жервтите си да закупят нещо в социалните медии – Facebook и Instagram бяха най-цитираните платформи, – но никога не получават покупката си.

Снимка: Pikrepo

Виж ощеМистериозен космически обект излъчва сигнали на всеки 18 минути