Четвъртък. Силното лятно слънце леко и сигурно се отправя към най-високата си позиция. Времето е откровено горещо и странно за мен - по това време обикновено съм в офиса на много по-хладно. Този четвъртък беше различен - намирах се на входа на пещерата “Съевата дупка”, за да присъствам на интересен фотографски кръжок, организиран от Huawei и воден от фотографа Вера Гоцева - Lomovera.

Мястото на действието не беше случайно. Независимо кое ревю прочетете на тазгодишните флагмани P20 и P20 Pro, ще откриете едно общо заключение - това са смартфоните, които снимат най-добре при ниско количество светлина. Трябва да се съгласим, че обикновено в пещерите светлината не е много.

Само няколко крачки навътре в пещерата бяха достатъчни, за да си припомня за офиса и по-точно колко добре охладен е. Може би разликата в температурата беше в рамките на 15-ина градуса. “Експериментирайте със светлината вътре и снимайте хората - ще станат интересни снимки”, напомни ни Вера, малко след като влязохме вътре. Вера е и сред посланиците на фотографския конкурс Next Image Awards, в който можете да участвате до 20 август и да се борите за много интересни награди, включително и това да видите снимката си на страниците на списание National Geographic. Повече за него тук или направо посетете страницата и качете своите снимки.

Навлязохме в пещерата, докато екскурзоводът осветяваше различни скални образувания, давайки им конкретна форма. Едно беше агънце, друго вълк, трето Чарли Чаплин и т.н. Наистина играта на светлината можеше да пречупи всяка гънка от вътрешността до форма, която да припознаем в животно, човек или предмет.

Снимка: Вера Гоцева

Вера продължаваше да ни окуражава да снимаме, но наблегна на нещо много важно за нощната фотография - “това е бавен процес, силно свързан с вашия вътрешен свят и усещане за външния”, обясни тя. И е права, защото снимките вечер са коренно различни от тези, които правим през деня. Тук дори не е въпрос за това, че са по-трудни за техниката ни, а за естествената промяна на света около нас - сенките, скритите детайли, полувидимите образи. Как ще ги уловим? Дали всичко трябва да е видимо? Не, тук понякога въображението трябва да допълни сцената.

Вече се намирахме в голямата централна част на пещерата, където Вера ни събра в гръг, за да ни разкрие някои от най-важните съвети за нощната фотография. Ако пък все още нямате снимка, която да е подходяща за фотографския конкурс, може би именно те ще ви помогнат да направите силен претендент за категориите Good Night, Nature и Faces?

Първият съвет е колкото прост и известен на всички, толкова е и важен - “Обектът ви трябва да е неподвижен”, обясни Вера. “Снимането на ниска светлина изисква известна неподвижност, освен ако целта ви не е да направите размазани снимки, в които дефектът е ефект”. Huawei P20/P20 Pro разчитат не само на хардуера, но и на нощния режим на снимане, за да постигат тези резултати, така че и при него това правило важи. Реално софтуерът включва дълга експозиция, при която сензорът събира светлина, а стабилизацията с изкуствен интелект обира трептенето на ръката. Ако обаче имате движещ се обект в кадъра, той няма да излезе на фокус. Логично.

Вторият съвет на Вера е да снимаме без светкавица срещу светлинен източник. Ако разположим обекта си пред някаква светлина, ще имате много ефектни силуети, а монохромният режим може да подсили този ефект. Все пак светкавицата не е напълно забранена в нощните снимки - ако снимаме срещу светлинен източник ще се получат друг тип, но също толкова креативни снимки. Можем да я използваме и за да хвърлим светлина върху обект, който е сниман от наш приятел например.

Четвъртият съвет е да не разчитаме изцяло на автоматичните режими. “Опитайте да работите ръчно и снимайте в дълга експозиция. С малко повече практика снимките ви няма да са по-различни от тези на всеки DSLR”, обяснява нашият гид в нощната фотография, като добавя, че “дългата експозиция позволява улавянето на движения”.

Петият съвет е по-скоро припомняне за един от най-старите режими във флагманите на Huawei, наличен от няколко години - light-painting. Чрез него можете да правите интересни “рисунки” със светлина. Например може обектът да е неподвижен, а някой да размахва фенерче около него. “Не се страхувайте да бъдете креативни”, продължава Вера. “В снимането на ниска светлина имаме няколко редовни сюжета, от които е добре понякога да бягате, търсейки собствения си глас. Слабата светлина е ваш помощник в експериментите. Не забравяйте, че не само острата снимка е красива, но и тази, в която няма нищо фокусирано”, завършва следващия съвет тя.

Сред останалите съвети е да не използваме зум, защото при ниско количество светлина това ще доведе до спад в качеството, да експериментираме с монохромната камера, да снимаме с максимално широка бленда от ръчните настройки, което ще ни даде централизиран обект и “симфония от светлини или размазвания отзад в боке ефект”, а за финал е да снимаме градски отражения в нощните локви. “Важното тук е да внимавате в композицията и да изберете кое е по-важно за вас – отражението или първоизточника, за да насочите фокуса натам”.

Снимка: Вера Гоцева

Прекарахме още време в пещерата, за да изпробваме съветите на Вера. Бих искал да ви кажа, че успях да направя страхотни снимки, пълни с фантазия, но фотографията до голяма степен е много упражнения и много фантазия. Но все пак успях да се видя като Батман, което е добро постижение, нали?

Конкурсът Next Image Awards продължава до 20 август и включва шест категории, в които можете да се включите. Във всяка категория снимката, събрала най-много гласове, ще получи специална награда на публиката (флагмана Huawei P20), а 50-те най-харесвани снимки ще се борят за одобрението на журито и съответно за големите награди.