Минаха два месеца, откакто Sony и Microsoft официално пуснаха в продажба новите си конзоли. Въпреки това все още не ги виждаме по рафтовете в магазините. Всеобщото мнение гласи, че основните виновници за това са така наречените скалпъри – хора, изкупуващи машините в същия момент, в който са налични, често с помощта на ботове. След това ги препродават на по-високи цени и така постигат бърза печалба.

Със сигурност тази практика е повлияла на пазара, но не е единствената, дори не е основната причина за недостига на конзолите. Наскоро направен анализ показва, че тези предложения в сайтове като Ebay представляват малка част от общо продадените бройки. Дори в свят без скалпъри наличните екземпляри на пазара далеч нямаше да са достатъчни за високото им търсене.

 

Какво показват цифрите?

Проучването важи само за Северна Америка, понеже е по-лесно да се проследят данните само в една държава, а точно тази е със сериозен глад за геймърски хардуер. То е дело на инженера Майкъл Дрискъл и е направено с помощта на Python, като са взети предвид всички обяви за PS5 и Xbox Series X/S, появили се в Ebay и StockX. Числата сочат, че около 146 000 от конзолите на Sony и 110 000 от тези на Microsoft са били продадени в тези платформи от ноември насам, когато и излязоха. Прогнозите за други сайтове, като Facebook и OfferUp, предполагат още 60 000 до 165 000 продадени бройки от PlayStation 5. Това се равнява на между 10 и 15% от общо продадените екземпляри от конзолата в САЩ. Стойностите за Microsoft Series X/S са подобни. Процентите звучат малко, но това са стотици хиляди хора, които се е наложило да закупят гейминг машините на надценка, достигнала 260% в своя пик.

 

Какво остава, ако извадим скалпърите от уравнението?

Представете си свят, в който не съществуват скалпъри. При подобен сценарий някъде между 200 000 и 300 000 американци щяха да са закупили желаната конзола на стандартната ѝ цена. Това пак щеше да доведе до далеч недостатъчно бройки за всички желаещи. Това е извод на база, че в момента хиляди хора са готови да платят надценка от 160 до 200%. Със сигурност това са малцинството, което значи, че реално в пъти повече хора дебнат новите конзоли. Това в момента води и до намаления при цените на PS4, защото пък там интересът е занижен. Такава ситуация се получава, когато търговците разполагат с повече стока, отколкото е необходима. Големият проблем при PS5 е точно обратното – търсенето сериозно надвишава наличността.

 

Защо просто не се засили производството?

Въпросът, който вълнува всички в момента. На теория е възможно, но ако се замислим, ще установим, че не е особено логично. Ако няма достатъчно материали и обекти, то тогава ще трябва да се сключат договори с други производители за техните конвейерни ленти. Трудно е това да се уреди набързо, особено ако създалата се ситуация с недостига на конзоли не е била предварително предвидена. Освен това съществува риск, че докато бъде задействан процесът на по-бързо производство, търсенето вече може да е спаднало. Това ще доведе до препълнени хранилища с труден за продаване продукт. От друга страна, ако не се предприеме нищо, то тогава желаещите рано или късно ще се сдобият с конзола и отново ще бъде регистрирана печалба. Освен ако не се обърнат към конкуренцията, естествено. Съществува и стратегия, при която Sony и Microsoft вдигат цените, като така се възползват от целия шум, докато стоката все още се търси горещо, но това не е разумен PR ход и биха загубили част от фенбазите си. По-добър вариант би било да се изготвят надценени пакети, включващи тези продукти – практика, която сме виждали и преди.

 

При създалата се ситуация скалпърите са най-лесната мишена, когато се чудим защо няма конзоли по магазините, но те са само малка част от проблема. По-големият казус е насъбралото се с години очакване на продукт, който излиза през сериозни интервали от време. Към момента единственият шанс за щастлив изход от ситуацията е зареждане с голяма доза търпение.

Снимки: Michael Driscoll, Unsplash 

Вижте още: Процесорът в новите Tesla Model S и Model X е мощен почти колкото един PS5