Малко хора, които са взели назофарингеален тампон за изследване на коронавирус, биха описали приема на този тест като приятно изживяване. Процедурата включва избутване на дълъг тампон в носа, за да се вземе проба от задната част на носа и гърлото, която след това се анализира за SARS-CoV-2 РНК, използвайки верижна реакция на полимеразната обратна транскрипция (RT-PCR). Изследователи съобщават в статия за ACS Nano, че са разработили прототипно устройство, което неинвазивно открива COVID-19 в издишания въздух на заразени пациенти.

Настоящият златен стандарт за тестване на COVID-19 е не само неудобен, но и изисква PCR, трудоемка лабораторна процедура. Това може да отнеме няколко дни, за да получите резултата. За да се намалят процентите на предаване и смъртност, здравните системи се нуждаят от тестове, които са бързи, евтини и лесни за използване. Учени от Китай твърдят, че са разработили наноматериален сензор, който може да открие COVID-19 по начин, подобен на тестовете за откриване на алкохол в кръвта чрез издишване на въздуха. Това се базира на предишни изследвания, които показват, че вирусите и клетките, заразени с тях, отделят летливи органични съединения (ЛОС), които могат да бъдат издишани.

Изследователите са създали масив от златни наночастици, свързани с молекули, които са чувствителни към различни ЛОС. Когато последните взаимодействат с молекулите на наночастиците, електрическото съпротивление се променя. Изследователите са обучили сензора за откриване на COVID-19, използвайки машинно обучение, за да сравнят дихателните модели на 49 потвърдени пациенти с COVID-19 с 58 здрави контроли и 33 белодробни инфекции без COVID-19 в Ухан, Китай.

Всеки участник в проучването е използвал устройството за 2-3 секунди от разстояние 1-2 см. След машинното обучение се идентифицира потенциалният подпис на COVID-19, като екипът е изпробвал точността на устройството върху голям брой участници. В тестовия набор устройството е показало 76% точност при разграничаване на случаите на COVID-19 от контролните и 95% точност при разграничаване на случаите на COVID-19 от белодробни инфекции. Сензорът може също да се диференцира с 88% точност от болни и възстановени пациенти с COVID-19. Появата на пазара на този тест не се уточнява - според учените прототипът трябва да бъде тестван върху повече пациенти.

Вижте още: Последствията от COVID-19, за които все още нямаме задоволителен отговор