Механизмът на HiEnd Entertainment Content Awards е колкото семпъл, толкова и сложен. Ние избираме кого да номинираме. После вие гласувате за тези, които сме номинирали, и така определяте най-доброто развлекателно съдържание за годината. Уловката тук е, че избирането на номинациите е отговорна задача, чието решение се базира на много фактори. И преди да зазвучим безкрайно сериозно - номинациите за ECA са една от най-забавните равносметки, които си правим всяка година.
Когато всичко отиде на кино
За да опишем колко е сложно номинирането в HiEnd ECA, трябва да започнем от кратко описание на екипа ни. Всички в него обожаваме да гледаме филми, но вкусовете ни имат много повече разминавания, отколкото срещи. Това означава, че филмовите категории в инициативата ни са най-дълго обсъжданите, при това още през годината, а не само при непосредствените номинации. Единственото улеснение е, че имаме три филмови категории - чуждоезичен, блокбъстър и български филм.
Чуждоезиковата категория е вдъхновена от подхода на големите - „Оскари“-те и „Златен глобус“. В тази категория търсим онези непопулярни филми, които са минали през малките кина на големите градове, любимите ни кинофестивали и най-вече пред погледите на най-големите киномани. Тук си позволяваме да отидем в Румъния от XIX век, за да проследим едно забавно издирване във филма "Аферим!", който вие поставихте на последно място. До Чили, за да научим за живота на Пабло Неруда в "Неруда", завършил пети във вашата класация. Посетихме страстната Испания в заелия четвърто място "Жулиета" и любимата ни Италия за "Огън в морето", станал номер 3 в HiEnd ECA. В Нова Зеландия пък обикаляме дивото в бягство от системата във филма "На лов за по-диви хора", загубил с над 1000 гласа от победителя тук. Филмът, демонстриращ, че това е и категория, спираща се и на далеч по-сериозни теми, които явно са и по-интересните за читателите ни. Френският „Ел“, разказващ историята на една жена, чийто свят рухва, след като е нападната в собствения си дом, е убедителен победител за Най-добър чуждестранен филм на годината.
Тазгодишният победител в чуждестранното кино, френският "Ел", изглежда заинтригува не само критиците на филмовия фестивал в Кан, където беше представен за първи път
Сред малкото абсолютно единодушни решения в офиса беше номинацията на „Междузвездни войни: Силата се пробужда“. Дори хората, които не са фенове на сагата, а колкото и изненадващо да звучи, има такива дори в редакцията на HiComm, няма как да не признаят качествата й. Именно затова и победата в категорията за Блокбъстър филм е всичко друго, но не и изненадваща. Шокът тук идва от второто място на „Warcraft: Началото“. Доста посредственият филм, който номинирахме от чиста доза носталгия по класическите стратегии от поредицата, не просто зае тази висока позиция, но и измести филми, които очаквахме да се справят много по-добре. След него се нареди хитовият "Дедпул" и разбиващият боксофиса "Капитан Америка: Гражданска война". Но дори това не е най-голямото ни лично разочарование. То идва от последното място, което зае „Стар Трек: Отвъд“ - може би най-приятният от новите филми от поредицата.
Победата на "Междузвездни войни: Силата се пробужда" за титлата блокбъстър на годината беше очаквана, но филмът на второ място определено ни изненада
Лесно единодушие постигнахме и в номинациите за Български филм, където обаче гласуването беше на ръба до самия край на HiEnd ECA. „Маймуна“ на Димитър Коцев беше в пререкание с комедийната драма „11А“ до последния момент, но все пак надви с малко под 50 гласа разлика. Експериментът ни тук е късометражният „Падаща звезда“, който получи номинация на Европейските филмови награди по-рано тази година и се представи достойно въпреки последното място в гласуването тук.
"Маймуна" на Димитър Коцев се пребори трудно за първото място в категорията Български филм на годината
Нищо епизодично
Истински контраст между разногласията в екипа и категоричността в гласуването имаше при категориите за сериали. В основната категория, включваща стари сериали, без никаква изненада и с абсолютна и тотална доминация печели „Игра на тронове“. Супер успешният сериал на HBO не просто е най-пиратстваният, най-гледаният, най-коментираният, най-обичаният и най-мразеният телевизионен продукт в момента, но и най-пристрастяващият. Въпреки това смачкващият мащаб на победата му е най-малкото респектиращ.
Изборът на претенденти в категорията обаче беше наистина драматичен. Сред доводите на някои от редакторите се чуваха неща като „последният епизод на този сезон беше легендарен“ и „няма как да не номинираме най-добрите два часа телевизия в историята“. Те не помогнаха на далечния втори в класацията „Живите мъртви“, но и не ни подготвиха за пълното разочарование от броя гласове за „Клонинги“, който завърши 5-и. В този сериал на BBC Canada, чиито първи три сезона са част от каталога на Netflix у нас, Татяна Маслани изиграва дузина клонинги по зашеметяващ начин, който най-накрая й донесе заслужена награда „Еми“. Доста лично приехме и пълната липса на интерес към "Викторианска история", за чиято номинация един наш редактор (съжаляваме Викторе) се бори със зъби и нокти въпреки ината на други двама да включат една популярна сапунка в микса вместо него. На трето място в класацията остана комедията "Модерно семейство", а любимият на голяма част от екипа ни "Г-н Робот", зае четвърта позиция.
“Игра на тронове” е най-безапелационният победител в инициативата тази година, оставяйки подгласниците си далеч назад. Или по-скоро размазани на пода
И ако доминацията на HBO в основната категория беше очаквана, то при дебютиращите сериали имаше поне малко интрига. Там „Западен свят“ е отчетлив победител, но въпреки това „Странни неща“ и „Американска криминална история“ на съответно Netflix и FOX го следваха плътно. Ако има нещо, което разбираме от тази категория, то това е фактът, че качествената научна фантастика и документалният привкус определено вълнуват и хората извън екипа ни. Съвсем малко под тях е другият нов сериал на FOX „Изгнаник“, като „Джесика Джоунс“ и „Люк Кейдж“ на Netflix изглежда не са по вкуса на гласувалите, съдейки по последните места, които заемат. Това обаче не е изненада, предвид факта, че двамата далеч не са най-популярните герои на Marvel. Друг извод от тази категория е, че липсата на локализация на Netflix у нас явно не е пречка за зрителите и качествените продукти от тази платформа успяват да си пробият път до публиката.
HBO доминира при сериалите тази година, като “Западен свят” печели наградата за най-добър дебют
В ритъма на лимонадата
Музикалните събития тази година бяха много и отчетливи. Radiohead най-накрая издадоха нов албум, "A Moon Shaped Pool" който дебютира в Apple Music, турне, което се разпродаваше за часове и трета позиция в HiEnd ECA. Frank Ocean пусна албумa "Blond" след четири години спекулации и очакване, който също дебютира в Apple Music, но който му спечели едва пета позиция в нашата инициатива. Дейвид Боуи започна годината с прощалния си албум, излязъл дни преди легендарния музикант да си отиде, което промени контекста на "Blackstar", завършил втори в HiEnd ECA. John Paul White върна спомена за една от най-интересните банди от последните години с албума си "Beulah", който завърши последен. Kanye West за пореден път обърка Twitter и всички музикални медии със смахнатите си коментари около Life of Pablo, заимащ четвърта позиция, и още по-смахнатото му пускане в Tidal, а по-късно и в други платформи за стрийминг на музика.
Въпреки това за вас, вероятно и за планетата, музикалната година е с вкус на лимонада. Причината е, че някои артисти промотират с месеци музиката си, преди да я пуснат на предварително зададена дата, очаквайки ревюта, коментари и реакции. Не и Beyonce. Тя просто пуска визуалния албум "Lemonade" в Tidal и по HBO, а резултатът е, че светът се побърква. До степен, в която дори наградите „Грами“ са достатъчно очаровани, че да номинират Beyonce в 9 категории, сред които албум на годината, песен на годината и запис на годината, но и рок песен на годината. Очевидно и гласувалите в HiEnd ECA оценяват високо качествата на свежите напитки, давайки титлата за албум на годината именно на Queen Bey.
"Lemonade" на Beyonce печели първото място с двойно повече гласове от получените от Radiohead и техният "A Moon Shaped Pool".
Когато обаче минем на локално ниво, имаме друга аристократична особа чиято песен е вашият избор за „БГ хит“ на годината. Дори топлият прием на международните музикални блогове, на който се радва Kan Wakan със своята "I Would"(6-о място), позитивизмът в „Красотата“ на Белослава (3-о място) и запомнящата се лирика на Любо Киров в "Знам" (2-о място) не са достатъчни, за да победят Графа. Неговата песен „Инстинкт“, която е повлияна от „силата на любовта, доверието, подкрепата, искреността и смелостта“, е победителят в тази категория. На 4-а и 5-а позиция пък виждаме съответно D2 feat. Миленита - "Мираж" и "С едно крило" на Орлин Павлов.
Всъщност и в двете категории гласуването не е чак такава съществена изненада. В номинациите ни също нямаше особени сблъсъци, като може би най-големият ни грях тази година е, че не включихме нито един метъл артист, в нито една от двете категории. В същото време рок музикантите, с наистина много въображение, са представени от артисти като Radiohead и David Bowie, които по-скоро размиват понятията за жанр, отколкото да им робуват.
Влади Ампов - Графа продължава да е фаворит на българската публика, която избра сингъла му "Инстинкт" за БГ хит на 2016-та.
Битка докрай
Изненадващо или не, най-оспорваните категории в инициативата тази година са тези за мобилни приложения. И в двете победителят се реши в рамките на 100 гласа, като в глобалната категория всъщност борбата беше между трима. Победителят е Prisma - приложението, с което превръщаме снимките си в шедьоври на изобразителното изкуство. Плътно следвано е обаче от Google Allo и Google Duo - двете нови комуникационни приложения на софтуерния гигант, които явно може и да успеят в едно начинание, което затруднява компанията от години. С почти хиляда гласа след предложенията на Google, се намират последните трима надпреварата: GIPHY Keys, f.lux и BlackBerry Hub.
В тези номинации най-голямата трудност изпитахме от факта, че мобилните приложения изглежда са в известен застой. Сякаш пазарът се насити на нови идеи и в момента компаниите - малки и големи, залагат много повече на тествани подходи, които по-скоро усъвършенстват нещо познато, отколкото на нещо качествено ново и различно.
Prisma успя да грабне победата в категорията Мобилни положения с едва 114 гласа пред Google Duo.
При българските приложения отново имаше тежка борба, но и много голямо затруднение в процеса на номинациите. Към липсата на особено иновативен софтуер, когато погледнем местните приложения, виждаме по-скоро локализация на глобални идеи. Лютата битка тук беше оставена на Lucid и Black Sea Watch. И тук превръщането на снимки, но и видеа в картини печели, като Lucid поведе с няколко десетки гласа. Резултатът от съвместна инициатива на сдружение „Зелени Балкани“ и фондацията TUDAV, Турция - Black Sea Watch, остана на второ място. Birlibam, приложението за размяна на дигитални визитки, остава на трето място.
Победител при българските приложение, Lucid, в действие.
Изненади в гейминга
Ако има категория, в която бяхме истински изненадани от резултатите, то това е тази за Игра на годината. Тук имахме огромни очаквания към Overwatch - една от най-любимите ни мултиплейър онлайн шутър игри и първият нов франчайз на легендарните Blizzard от прекалено много време насам. Дотолкова сме фенове на това заглавие, че част от екипа ни беше част от първия турнир за нея в България, където беше позорно победен. Това явно е само наша страст, тъй като творението на Blizzard е на последно място в гласуването за игра на годината, но на първо място в класацията за най-шокираща позиция на годината.
След малко размисъл безапелационната победа на римейка на легендарната поредица Doom, която върна Ада с модерна графика и геймплей, е истински логична. Неин подгласник е Battlefield 1, с която Dice отмива срама от последните няколко години, а за третата позиция имаше люта битка. Любимата ни нова походова стратегия, Sid Meier's Civilization VI я губи с по-малко от десет гласа в полза на PlayStation ексклузивната Uncharted 4: A Thief’s End. Тя би трябвало да е краят на брилянтните приключения на Нейтън Дрейк, които й отреждат бронзовия медал в категорията. Изненадващо, култовата Dark Souls 3 пък остана на пето място въпреки огромната фен база, която привидно има в страната.
Доминацията на Doom в гейминг категорията ни дойде като гръм от ясно небе. Толкова сигурни бяхме, че ще изберете Overwatch за игра на годината.
Изненадата на мобилната гейминг категория не е в победителя, защото той е ясен - Pokemon Go завладя света и печели наградата. Изненадващо беше, че имахме възможността да номинираме българската игра Ragewar, която успя да спечели четвъртата позиция (повече за нея прочетете в новия ни брой). Пред нея са пъзелът Dots & Co. и Batman - The Telltale Series, които включват вече изградени и популярни франчайзи. Е, очевидно популярното име не помага на Mr. Robot:1.51exfiltrati0n и Badland 2 да надскочат по-следните две позиции, така че очевидно брандът не е база за решенията на гласувалите.
Съвсем очаквано, Pokemon GO е вашият избор за мобилна игра на годината.
Забавление за всички
Ако за миг си позволим да оставим страстите от състезанието настрана, можем лесно да установим, че всички предложени номинации се свързват от едно нещо - хората. Именно човешкият ум и креативност са причината всички тези филми, игри, песни и т.н. да съществуват, но също така хората позволяват на тези творения да продължат живота си и след края на креативния процес. Това поставя технологиите в един интересен парадокс - освен продукти за консумация те са и основен двигател за създаването на разнообразни творби, с което помагат на едни хора да вълнуват и радват други хора.
Вижте и най-добрите технологични продукти, за които гласувахте.