Как се пораства в дисфункционално семейство? Има ли начин човек да стане нормален, когато единственото, което познава, е ненормалното? Има ли шанса да е добър, ако никога не е получавал доброта, да обича, ако не е бил обичан? И обречен ли е да повтаря моделите и трагедиите, с които е непохватно, но категорично закърмен?
С всички тези въпроси и много други се захваща новият сериал на HBO „Отворени рани“ (Sharp Objects), чиято премиера в HBO Go е вече факт. Направен по книгата бестселър на Джилиан Флин, сериалът от осем епизода въплъщава за пръв път на малкия екран емблематичната героиня Камил и нейната потресаваща съдба – в също толкова потресаващо детайлна екранизация. Сериалът е силен, психологически активизиращ, на моменти тежък и непоносим в бруталната си откровеност, но при всички случаи – увлекателен и завладяващ. И ако дотук не сте решили, че нямате смелостта да го изгледате – ето какво можете да очаквате от „Отворени рани“, ако му дадете шанс.
Надолу има частични спойлери за сюжета на сериала "Отворени рани", затова, ако не искате да знаете нищо, спрете дотук.
Обратно в леговището
Сюжетът на „Отворени рани“ започва със смърт. Убийството на две момичета в тийнейджърска възраст връща журналистката Камил Прийкър в родното ѝ градче Уинд Гап, Мисури. Камил, изиграна от великолепната Ейми Адамс (неузнаваема в ролята) пристъпя към задачата си да отрази и разследва като репортер убийствата на Ан и Натали с нещо повече от нежелание – тя подхожда с тихия ужас на животно, което трябва да се върне в района, където преди време е било ранено. Атмосферата в градчето е предадена идеално – така, че да ни побият тръпки, – а препратките към спомените на Камил, проблясващи само за секунда, но достатъчно красноречиви, го правят още по-зловещо. В Уинд Гап времето е спряло и в същото време се точи с режеща сила. Там, от родния си дом Камил започва разследването, което ще я доведе до абсолютно неподозирани места.
Адора е един от най-илюзорните и особени образи в сериала - майката, която повече от всичко иска да е център на живота на своите любими деца
Интересен е начинът, по който се представят героите – те са като нарисувани на фона на голямо платно, а подборът на актьорите е зашеметяващо добър. В ролята на Адора, майката на Камил, е Патриша Клаксън и от самия миг, в който тя отваря вратата пред неочаквано появилата се своя най-голяма дъщеря, само с един поглед успява да предаде сложните им взаимоотношения. В ролята на Ама, сестрата тийнейджърка на Камил от втория брак на майка ѝ, е Елиза Сканлън, чието кръгло ангелско лице стои в перфектен контраст с непоносимо двойствения характер на героинята. Трите заедно представляват един завършен кръг от толкова еднакви, но и толкова различни жени от едно и също семейство. Интересен е начинът, по който се разглежда и основната травма в същото това семейство – починалата „средна“ сестра, Мериан, която всъщност е третото мъртво момиче в сериала – онова от миналото. Мистерията покрай вечно болната Мериан, която умира, преди да е успяла да живее, е и едно от основните ключета, разплитащи този трилър, но по много неочакван начин.
Трите жени от семейство Прийкър са колкото различни, толкова и зловещо еднакви
Деградация със стил
В „Отворени рани“ се озоваваме в свят, в който хората са или много бедни („пропадняци“, както ги нарича Камил), или много богати. В Уинд Гап хората се прехранват главно с продажба на свинско месо, а най-голямата свинеферма е собственост на семейство Прийкър. Бързо разбираме, че отрасналата в разкош Камил обаче не е имала щастливо детство. В огромната, подредена като музей къща лъха студенината на майката, която никога не я е обичала истински, и кънти плачът по изгубеното любимо дете (втората сестра), докато най-малката, Ама, живее двойствен живот – един като любимата кукла, която мама облича по свой вкус, и втори: като разюзданата тарторка в тийн обществото, която не се свени да тормози както свои връстници, така и възрастни. Интересното е, че и майката Адора живее подобен двойствен живот – навън и в обществото тя е перфектната южняшка лейди, която благородно и самоотвержено прекарва дните си в полза на хората от града. Вкъщи нещата са малко по-различни.
Скритите динамики в семейството на Камил ще изиграят голяма роля за финалните разкрития в сериала
Темата за болката е огромна в сериала – тя се прокрадва още от първата сцена и продължава да се развива до момента, в който неща като смърт, кръв и белези стават обичайни в кадрите, които виждаме. Най-впечатляващо е предадена обаче невидимата болка – онази, която не личи по кожата, но оставя най-големи следи. Камил живее в постоянна агония, а зрителят трябва да установи защо само през страничните знаци и подсказки, които се дават покрай основната история за убийствата в градчето. Хубавото е, че те съвсем не са малко.
Преплитащите се истории на героите в Уинд Гап, не само на семейство Прийкър, но и на онези, които се оказват замесени в мистерията, включват всички възможни „грехове“ – наркотици, алкохолизъм, не съвсем доброволен секс, самонараняване и други произволни жестокости. Тайните на града са толкова дълбоко скрити, колкото са и раните под дрехите на Камил, която рядко сменя „униформата“ си от тъмни дрехи с дълги крачоли и ръкави. А животът на главната героиня е просто надпревара със собствената ѝ болка и тайна надежда един ден да я надбяга. Едно е сигурно и това се разбира още от първи епизод: градът Уинд Гап принася в жертва своите момичета – по различни начини, но абсолютно тенденциозно – и никой не може да обясни защо.
Едно наистина дисфункционално семейство
Картината на детството, тийнейджърските години и настоящето на Камил се разгръщат бавно, като парчета от пъзел – докато не настъпва момент, в който зрителят започва да се пита как изобщо тя е жива. Жестокостта на Адора е тиха и безскрупулна като скалпел, апатията на втория баща на Камил е непоклатима като скала, бунтовете и странностите на Ама са повече от непоносими, а Мериан просто я няма. Камил е изпъкващото в нищото звено – онази, която от самото начало не е била искана, контрастиращата, бунтарката и в същото време най-уязвимата. Имаме възможността да я видим в собствените й спомени като момичето, отрязало прекрасната си коса, пренебрегвано от майка си и обожавано от сестра си, минаващо през травми и перипетии (в ролята на малката Камил влиза София Лилис, позната ни като Бевърли Марш в адаптацията на „То"). Работата й като репортер, неподозирано, я води право до собственото й минало, а това е единственото място, където не иска да бъде.
И когато най-после става ясно накъде вървят нещата (и подозренията на специално наетия детектив Ричард Уилис, с който – изненада – тя заформя романтични отношения), зрителят не може да остане изненадан, че коренът на всичко е в семейството. Онези модели, които присъстват не само в семейството на Камил, но могат да отровят цял един град, стават причина за смърт и разруха. Именно върху тях обаче трябва отново да се съгради живота си Камил накрая. Дали ще успее или не – това няма как да разкрия, но със сигурност мога да кажа, че всичко, което трябва да се развие в епизодите, действително се развива и то много повече, отколкото подозирате в началото. И че ще бъдете шокирани на финала, който е доста неочакван и почти непредвидим.