Не знам дали сте забелязали, но 2021 не се е „убила“ откъм яки, трипъл А заглавия – горе-долу по същия начин, по който 2020 не ни зарадва с много такива. Причините са ясни, разчепквали сме ги надълго и нашироко вече неведнъж и повечето от тях произтичат от един досаден бацил, който упорито отказва да си тръгне един път и за винаги.

Вижте още: Hades е най-добрата игра в Steam според потребителските ревюта 


И докато вече поомръзналата на всички ни пандемия успя да обърка изключително ефикасно плановете на практически всички големи студиа, безкрайната серия локдауни явно се оказа изненадващо плодотворна за едно друго, често пренебрегвано измерение на игралната индустрия.

През годините т.нар. инди сцена – огромната и непрекъснато растяща общност от независими студиа и разработчици, расте с изумителни темпове. Нещо повече – ражда уникални, смели, иновативни и много често далеч по-одухотворени от прехвалените ААА игрални проекти, видимо следващи добрата стара формула From Gamers For Gamers – нещо, което големите гейм корпорации май позабравиха през последните години.

Хич да не отваряме дума пък за цените на подобни инди заглавия – често те се предлагат за смешни пари на фона на вечно жадните за още корпоративно спонсорирани game as a service посредствени гадости, с които ни заливат напоследък.

Разбира се, основната платформа за подобни независими бижута е Steam, които, въпреки че също са алчна корпорация, трябва да се признае, че все пак полагат усилия да популяризират и подпомагат малките студиа. Една от последните им инициативи дори подтиква разработчиците да пускат демо версии на проектите си – една позабравена през последните десетилетия практика, която позволява на играчите да се запознаят от първо лице с достойнствата (или недостатъците) на съответния продукт, при това напълно безплатно.

По-надолу сме подбрали 10 от най-готините, различни, преливащи от креативност и оригиналност инди гейм заглавия, които предстои да видим до края на 2021 година. Всяко от тях има демо версия в Steam, което можете да изпробвате и ако играта ви хареса, съветът ни е – добавете я във вашия списък с желания (Wishlist). Това ще е от огромна помощ на съответния малък, независим разработчик, защото след това той може да използва тези цифри като аргумент, когато търси финансиране за проекта си.

 

Cris Tales


Освен че изглежда фантастично, с изключително оригинален анимационен стил, издържан в духа на добрите стари Cartoon Network класики като Dexter’s Laboratory и Power Puff Girs, Cris Tales може да се похвали и с изключително свежи, различни геймплейни идеи. От жанрова гледна точка играта е RPG, но с любопитен туист – по време на битките ще можете да манипулирате свободно времето, като ще имате достъп до цялата времева линия едновременно – настояще, минало, бъдеще.

Не смятайте, че това ще ви поднесе на тепсия лесна победа обаче! Ако, да речем, решите да превъртите часовника напред и да се пренесете в бъдещето, това безспорно ще ви позволи да предвидите ходовете на противниците си. В същото време обаче те вече ще са натрупали допълнителен опит и съответно ще са по-корави, по-хитри и по-умели в атаките си. Така че ще трябва да използвате внимателно системата за темпорална манипулация на принципа „риск/награда“.

 

Death Trash



Ако и вие сте се затъжили за класическите 90-арски Fallout класики, тази игра по всяка вероятност ще ви върне в носталгичното минало, и то със замах. Видимо вдъхновена от някогашните смели постапокалиптични експерименти на Брайън Фарго и компания, Death Trash е уникална малка игрица, експлодираща с уникални, шантави и луди идеи във всички възможни посоки на креативната скала.

Искали ли сте някога да използвате повръщаното си вместо гориво и като ключ за разрешаване на пъзели? Да разплетете мистерията на постапокалиптичен свят, който е бавно, но сигурно превземан от буци непрекъснато растящо… месо? Да се срещате на всяка крачка с щури, граничещи с абсурдното персонажи? Е, Death Trash ще ви предложи всичко това и много повече.

 

Gloomwood




Имаше някога една култова игра, останала в историята като Thief симулатор. Основното в нея беше умелото боравене със светлина и сянка, ловкото промъкване и пъргавите пръсти. Иначе казано – абсолютният апотеоз на един от доминантните игрални жанрове от онова време – стелт.

Е, ако сте се затъжили за добрия стар Thief и отдавна сте се простили с идеята да получите достойно негово продължение, Gloomwood ще ви върне поне отчасти надеждата, че жанрът все още е жив и мърда.

Тази игра е дотолкова вдъхновена от класическия Thief на Looking Glass Studios, че по-възрастните геймъри като нищо могат да се просълзят от носталгия по едно време, когато игрите бяха Игри с главно „И“, а не просто виртуални pay2win ротативки.

 

Greak: Memories of Azur




Ако тази игра ви навява спомени за Hollow Knight, не се заблуждавате – на съвсем прав път сте. Макар да предлага сходна комбинация от динамичен, екшън-ориентиран side scroller геймплей, Greak безспорно притежава своя собствена уникална идентичност и не е просто копие на култовия Hollow Knight.

Арт визията е далеч по-малко мрачна и потискаща, а на ниво геймплей нещата стават още по-различни, тъй като в Memories of Azur ще можете да управлявате не един, а двама герои – всеки със свои специфичен набор от умения, атаки и способности. Разбира се, идеята е те да се допълват взаимно и да решават различни хитри пъзели из нивата.

 

INDUSTRIA




Вижте сега – ние скоро Half Life 3 няма да видим, на него все още се надяват само шепата останали Valve фанатици. Всички останали един вид приехме този факт и продължихме напред. Което не означава, че ще върнем игра като INDUSTRIA, която е толкова очевадно вдъхновена от легендарния Half Life, че на моменти човек сериозно може да се обърка дали пък наистина Valve тайничко не са пуснали прословутата тройка.

Раздвижена с Unreal енджин, играта категорично изглежда впечатляващо (и далеч не типично „инди“) и не крие по никакъв начин кой е основният ѝ източник на вдъхновение – напротив, прегръща идеята за един вид неофициално фенско продължение на „Халфата“. Ние поне не виждаме нищо лошо в това – а вие?


Sable




Ако Journey и ABZU са две от любимите ви игри за всички времена, ще се влюбите и в Sable. Визуално това заглавие изглежда, меко казано, изумително – с много характерен, cell shading стил и атмосфера, тооолкова плътна и наситена, че можеш да я нарежеш с нож и да си я намажеш на филийки. Виж, това не е нещо, което можеш да видиш в модерен трипъл А продукт, нали?

От геймплейна гледна точка Sable все още е едно голямо неизвестно. Краткото демо на играта в Steam, общо взето, не помага много – на пръв поглед явно става дума за класически екшън-адвенчър, но с много уникална артистична визия. Дори и в крайна сметка Sable да се окаже точно това и нищо повече, мисля, че пак би било достатъчно – потапянето в нейния изумителен, уникален, меланхоличен свят е награда само по себе си.


Shady Knight



Когато излезе през далечната вече 2008-а (егати, толкова време ли мина?), Mirror’s Edge беше буквално миниреволюция в света на фърст пърсън игрите. Да, дори демонична корпорация като Electronic Arts от време на време може да даде живот на нещо наистина различно, свежо и оригинално. Е, и да го съсипе непоправимо малко по-късно, но това е друга тема.

Shady Knight до голяма степен следва стъпките именно на Mirror’s Edge – това уникално усещане за паркур динамика от първо лице, непрекъснато, шеметно движение и взривяващ адреналина екшън. Да, тук акцентът е една идея по-сериозно поставен именно върху битките и екшъна, но ние лично не съзираме нищо лошо в това. Ама грам!

 

Song of Iron




Чудили ли сте се някога как би изглеждал Assassin’s Creed Valhalla, ако беше side scroller игра с убийствена визия, уникално внимание към детайла и бойна система, която всъщност става за нещо? Е, Song of Iron ще ви даде нагледен отговор на този въпрос и честно казано, за нас поне този отговор е: „Амиии БАЯ по-добре от посредственото рециклиране на вече втръснали ни до болка концепции, които бълват UbiSoft напоследък!“.

Зад тази игра се крие ни повече ни по-малко викинг симулатор, но притежават толкова характерно и уникално излъчване и арт дирекция, че ИМХО слага последните напъни на Ubi в малкия си джоб.

Хич да не говорим, че бойната система – макар и изключително простичка – е несравнимо по-забавна и удовлетворяваща.

 

There Is No Light




На пръв поглед поредното пиксел арт екшън RPG нали? Да, ама не съвсем. There Is No Light всъщност е поредната изключително оригинална интерпретация по темата Soulslike, макар че вероятно ще има доста фенове на култовата серия на From Software, които вероятно биха спорили по въпроса.

Да, тази игра по-скоро следва духа на въпросната поредица – предизвикателния, безмилостен геймплей, характерната easy to learn – difficult to master механика, мрачния, гротескен свят – все неща, които през годините свикнахме да свързваме именно с Dark Souls.

Така че ако искате нещо готино и инди, с което да запълните дългите часове до рилиза на Elden Ring, There Is No Light е отлично предложение!

 

UnMetal




Какво е UnMetal ли? Амиии UnMetal е за Metal Gear Solid франчайза това, което са Space Balls за Star Wars – безсрамна пародия на култовата Коджима серия, която обаче изненадващо не разчита само на болното си чувство за хумор и гаврата с легендарния Solid Snake, за да блесне на инди сцената.

Всъщност зад бъзиците с Gray Fox и Big Boss се крие изключително компетентна, стелт екшън игра издържана в носталгичния пиксел арт стил на класическата NES версия на въпросния Metal Gear от 80-те.

Ако ви е липсвала версия на Metal Gear, режисирана от зевзек с грубиянско чувство за хумор като Deadpool, но никога не сте знаели за това – е, UnMetal ще запълни огромната зееща дупка в общата ви игрална култура без особени проблеми.

 

Още от Play