Китаристът на Queen Брайън Мей и Данте Лаурета, главен научен сътрудник на мисията на NASA за събиране на проби от астероиди OSIRIS-REx, си сътрудничат в създаването на книга за астероида Бенну - и това не е PR трик.
OSIRIS-REx взе проба от Бенну през октомври 2020 г. и в момента се движи към Земята с ценния космически скален материал, който трябва да кацне тук на 24 септември.
Незнайно защо Мей, избран за най-великия китарист на всички времена от читателите на списание Total Guitar по-рано тази година, всъщност е работил усилено в продължение на години преди опита за вземане на проба, помагайки за обработката на изображенията, заснети от флагманския космически скален изследовател на NASA, за да намери подходящо място за кацане на коварната повърхност на астероида Бенну. Работата се оказа по-трудна, отколкото Лаурета и Мей очакваха, тъй като широкият 525 метра Бенну преобърна с главата надолу разбирането на учените за астероидите.
Двамата разказват подробно за пътуването по време на представянето на книгата "Бенну": В четвъртък (27 юли) в Природонаучния музей в Лондон се състоя събитие, на което те представиха триизмерната анатомия на един астероид - лъскав том от 200 страници, пълен със зашеметяващи снимки.
Мей, който има докторска степен по астрономия, преди това си е сътрудничил с научните екипи на европейската сонда за преследване на комети "Розета" и на изследователя на Плутон "Нови хоризонти" на NASA. Той се присъедини към екипа на OSIRIS-REx през януари 2019 г., няколко месеца след като сондата достигна целта си, след като завърза приятелство с Лаурета заради общи интереси. Но Лаурета, въпреки че е дългогодишен фен на Queen, заяви, че не се интересува от това на борда да има безплатна знаменитост само заради рекламата и очаква рокзвездата да заслужи издръжката си.
Оказа се, че уменията на Мей са се появили в неочакван момент. Интересът на Мей е в областта на стереоскопичните изображения - техника, която включва заснемане на двойки снимки по начин, по който те биха изглеждали, когато се гледат от двуоко същество, например човек. За генерирането на такива изгледи обикновено се използват стереоскопични камери, разделени на определено разстояние, които правят снимки на един и същ обект от малко по-различни ъгли. Когато се гледат през 3D очила, заснетите сцени се появяват в три ярки измерения, което позволява на зрителите да възприемат дълбочината и разстоянието между структурите в изображението.
OSIRIS-REx не е оборудван със стереокамера. Мей обаче знаеше как да заобиколи това ограничение, тъй като преди това беше създал 3D изображения на кометата 67P, цел на мисията "Розета", и на Плутон, наблюдаван от "Нови хоризонти", чрез внимателно подбиране и подравняване на изображения, направени от една камера под различни ъгли.
Сътрудничеството с OSIRIS-REx обаче постави на изпитание ангажимента на музиканта към науката. Когато данните от OSIRIS-REx започнаха да постъпват, учените разбраха, че повърхността на Бенну съвсем не е това, което са очаквали и за което са планирали мисията си. Вместо предимно гладки пясъчни равнини, наподобяващи плажове, от време на време осеяни с по-едри камъни, те откриха територия, покрита с камъни, които понякога се издигаха срещу едва съществуващата гравитация на астероида в образувания, високи десетки метри. Разбирането на това, с което изследователите наистина се сблъскваха, от двуизмерните снимки, заснети от камерите на OSIRIS-REx, беше почти невъзможно. И така Мей бързо трябваше да докаже своята научна стойност.
Снимка: Unsplash
Виж още: Космическият туризъм ще бъде реалност към 2073 г., но малцина биха го пробвали