Коя е любимата ви песен? Може би е класика, може би е забравена песен от Б-страната на плоча, любовна балада, парче от филм или нещо друго. Често се казва, че това е нещо, което сме слушали като тийнейджъри и което свързваме със силните емоции от онези години. Може би има истина в това или поне ставаме по-малко приключенски настроени, когато пораснем.

Изследователи от няколко университета работиха заедно, за да разберат връзката, която имаме с музиката, и как тя се променя с възрастта. Те проучиха 40 000 потребители на музикалната услуга Last.fm в продължение на 15 години. Наборът от данни съдържаше над 1 милион различни песни, които са били възпроизвеждани над 542 милиона пъти.

„В проучването можем да проследим как се променя слушането на музика в по-дълъг период от време. Когато компании като Spotify се опитват да разработват музикални препоръки за своите клиенти, те невинаги разглеждат слушателските навици през целия живот на потребителите“, заявява в изявление съавторът на проучването Алан Саид, доцент по компютърни науки в Университета в Гьотеборг.

Данните показват, че тийнейджърите слушат голямо разнообразие от популярна музика и че с прехода от юношеството към зрелостта техните слушателски навици се разширяват, за да обхванат повече жанрове и изпълнители. Но с напредването на възрастта този спектър се свива, създавайки странна двойственост. По-възрастните потребители слушат нова музика в любимите си жанрове, но носталгията се превръща в основна движеща сила.

„Когато си млад, искаш да изпиташ всичко. Не ходиш на музикален фестивал само за да слушаш една конкретна група, но когато станеш възрастен, обикновено си намерил стил на музика, с който се идентифицираш. Класациите стават по-малко важни“, обяснява Саид. „Повечето 65-годишни не се впускат в музикално пътешествие.“

Интересен аспект от това проучване е фактът, че слушателските навици на по-възрастните хора бяха доста уникални в сравнение с тези на тийнейджърите. Плейлистата на по-млад човек ще съдържа много песни, които се споделят сред неговите връстници. За хората над 65 години полето е по-тясно, но по-уникално.

Музиката е свързана и с морала, но тази работа повдига някои интересни въпроси относно услугите за препоръки и как те могат да повлияят на вашите навици на слушане. Позволяват ли ви да слушате нещо различно от обичайното, или ви предлагат повече от това, с което сте свикнали?

„Услуга, която препоръчва един и същ тип музика по един и същ начин на всички, рискува да пропусне това, което различните групи всъщност искат. По-младите слушатели могат да се възползват от препоръки, които съчетават най-новите хитове с предложения за по-стара музика, която все още не са открили. Слушателите на средна възраст ценят баланса между новото и познатото, докато по-възрастните слушатели искат по-персонализирани препоръки, които отразяват техните лични вкусове и носталгични спомени“, завършва Саид.

Снимка: Unsplash

Виж още: Еволюционно проучване: колкото по-дълъг е палецът, толкова по-голям е мозъкът