В последно време собствениците на Xbox One са принудени да гледат с тъжни очи как техните колеги получават нови интересни игри за своите конзоли от Sony и Nintendo, докато Microsoft понякога направо забравя да подхвърли каквото и да било на жадните за приключения лоялни свои фенове. За щастие на почитателите на марката тази година се очертава малко по-добра от предишната и в рамките ѝ ще видим няколко нови игри, призвани да върнат доверието в Xbox One. Първото такова заглавие е Sea of Thieves – иновативна мултиплейър игра, построена върху идеята за активна общност и съвместни приключения. В този смисъл Sea of Thieves е страхотна, но за да опитате от най-добрите ѝ качества, звездите на геймърския небосклон наистина трябва да се подредят идеално. Когато обаче това не става – а това е в по-голямата част от случаите до момента, – играта се разпада по шевовете.

Летящият холандец

Първите ми часове на вода в Sea of Thieves предизвикаха противоречиви чувства у мен. Всичко започва с избора на ваш аватар, след което имате възможност да се гмурнете в света на играта или самостоятелно, или като част от екипаж. Независимо от избора ви обаче Sea of Thieves няма реална история, което със сигурност ще отблъсне онези геймъри, които се надяват да изживеят автентично и добре разказано пиратско приключение. Ако обаче искате просто да поживеете веселия пиратски живот и да го споделите с други хора без конкретна структура, това е вашата игра. 

Изследването на картата и откритията са солта на играта. В света ѝ съществуват три фракции – Order of Souls, Merchant Alliance и Goldhoarders, – като всяка от тях предлага различни задачи и награди и акцентира върху различен геймплей елемент. Приключенията с Order of Souls наблягат върху битките, докато задачите на Goldhoarders обикновено са свързани с откриването на заровено съкровище; накрая търговците от Merchant Alliance изискват от вас преди всичко доставки за определено време. На хартия има достатъчно разнообразие, но структурата на мисиите до голяма степен е еднаква, без значение за кого ги изпълнявате. Пропътувайте от точка А до точка Б, изпълнете задачата и се върнете в изходна позиция, за да получите наградата си и малко репутация за фракцията, за която работите.

Спечеленото злато може да се харчи за различни предмети - някои с реална полза, а други само козметични като украса на кораба. Някои предмети стават налични само след като достигнете определено ниво на репутация, но повечето от тях могат просто да се закупят с пари. В този смисъл системата за прогрес е доста рехава и е трудно да почувствате, че развивате по качествено нов начин героя си. Всъщност от момента, в който навлезете в океана за пръв път, реално веднага може да правите каквото си искате.

Sea of Thieves е като сбъдната мечта за феновете на отворения свят и нивото на свобода тук е безгранично. Спокойно може да обърнете гръб на всички и да отплавате в която посока искате, ръководейки се единствено от инстинкта си и търсейки тайните на океана. Представете си например, че погледът ви се спре върху някой от многобройните малки островчета, пръснати из синята шир. Спокойно можете да стигнете до него и да видите какво се крие на сушата. В един такъв случай бях неприятно изненадан от група скелети и змии, които набързо се разправиха с неканения гост, но не и преди да успея да открия послание в бутилка, захвърлено на брега. Подобни артефакти съдържат различни загадки и пъзели, които трябва да решите сами, за да се доберете до съкровището в края им. Въпросното съобщение ме насочи към друг остров, до който трябваше да отплавам, без да привличам много внимание, и дори да елиминирам по определен начин враговете там, за да изпълня зададените в инструкциите условия. Sea of Thieves е пълна с подобни случайни задачи и срещи, които с малко повече въображение можете да превърнете в гръбнака на вашето собствено приключение, макар само вие да го знаете.

Всеки сам пише своята история

Въображение е ключовата дума, защото, независимо дали сте сами или в компания, Sea of Thieves няма нормално темпо. Това е игра, създадена като социална платформа с изключителен акцент върху играта с поне още двама-трима души. Ако разполагате с такива приятели, заедно можете да се впуснете в най-различни дейности от мини игри до морски пътешествия в непознати води. Липсата на обединяваща структура и цел обаче подкопава потенциала за забавление особено ако играете сами. Тогава срещите със случайни играчи, с които комуникацията е трудна и направо невъзможна, превръщат играта в мъчение. Друг път е възможно компютърът да ви пусне на борда на изоставен кораб и мисията ви да приключи, преди да е започнала.

Чисто визуално светът на Sea of Thieves е носталгичен спомен за славните години на Rare, когато игрите на легендарното студио спираха дъха на милиони геймъри по цял свят. Unreal 4 енджинът е използван много добре за създаването на един приказен свят, сякаш излязъл от някоя фантастична история на стар морски вълк. Проблемът е, че визията е всичко, което този свят крие. Колкото и злато да трупате, може да го похарчите преди всичко за козметични промени по герои и корабите си, с които единствено да се похвалите пред другите за това, колко дълго сте играли. Единственото реално допълнително съдържание, след като изчерпите основната част, са нови пътешествия от по-високо ниво, но за да ги отключите, трябва да постигнете максимална репутация с трите фракции – нещо, което означава десетки скучни часове игра. С нищо не помага и това, че бойната система не е много интересна; ръкопашните схватки и дуелите са скучни и само престрелките крият някаква атрактивност, но там сте ограничени само до пет куршума.  

Не се качвай сам на този кораб

Истината е, че Sea of Thieves е игра, която се нуждае от двама до четирима играчи, гледащи относително в една посока. Без тях всичко се превръща в хаос или губене на време. Дори прости дейности като плаването са невъзможни, ако дори един човек от екипажа пожелае да прави нещо друго или просто реши да ви дразни. И това е при положение, че изобщо намерите екипаж. Нестабилната интернет връзка и лошият мачмейкинг постоянно обричат доблестните ви усилия за конструктивно забавление на неуспех. Плаването сам на кораб е скучно, а сложните маневри са трудни за изпълнение. Задачи като внимателното приближаване до остров, стрелбата с оръдие и избягването на вражеските гюлета, докато непрекъснато поправят щетите по кораба звучат точно толкова забавно, колкото и ако ги правите на живо. Sea of Thieves е и игра, в която много усилия могат да бъдат пропилени напразно в края. Тъй като PvP битките са винаги включени и някои играчи решават, че е просто по-лесно да се спотаят някъде и да ви причакат докато вие пътувате към изходната точка на куеста понеже играта изисква да се върнете там, за да получите наградата си.

Такива противоречиви емоции изпитвах на борда на корабите в Sea of Thieves. Играта там е всичко или нищо. В най-добрия случай, това е пиратско ролево приключение с чар. В най-лошия е скука и досада. Скачането от игра в игра в опит да намерите екипаж, който знае какво иска да направи е изтощаващо. Отборната игра и общата цел са всичко в Sea of Thieves. Без тях сте като пират с тъпа сабя и полупразна бутилка ром. Затова ако планирате да започнете това приключение сами може би е добре да поразмислите.