Колонизацията на чужди планети е била част от видеоигрите от десетилетия. От Doom през Red Faction до Mass Effect, десетки заглавия са пренесли човечеството на Марс. В същото време обаче не са много онези игри, които ви дават директен контрол над процеса на колонизация. За него по-скоро се загатва, докато в основата си геймплеят винаги е екшън ориентиран.

Най-накрая обаче българското студио Haemimont Games и издателят Paradox ни правят съпричастни не към някаква абстрактна битка с демони и извънземни, а към истинските предизвикателства пред овладяването на Червената планета. Surviving Mars принадлежи на относително нишовия, но потенциално много зарибяващ жанр на City Building игрите. Задачите ви в нея са свързани с това да създадете обитаеми зони за колонистите, да ги поддържате и разширявате, както и да усвоявате оскъдните ресурси в далечния Космос. На хартия тези инструкции изглеждат достатъчно лесни, но още от кацането на първата ви ракета започват истинските препятствия.  

Голяма крачка за всеки геймър

Грандиозното ви космическо приключение започва в поредица от скромни менюта, където избирате различни спонсори на мисиите, профили и мистерия, която носи допълнителна трудност и задачи. Изборите, които ще направите в този раздел, определят нивото на трудност на играта под формата на бонус в проценти. Освен това те влияят и на колонизационната ви стратегия. Например, ако изберете САЩ за спонсор, периодично ще получавате допълнително финансиране от осем милиарда долара. По същата логика може да го съчетаете с политически профил, който увеличава 20 процента наличното финансиране и ви дава т.нар. марсиански патенти, които допълнително разширяват възможностите за научна дейност.

Всички тези първоначални настройки са един по-различен и творчески начин да започнете приключението. Следващата стъпка е да заредите ракетата с нужните ресурси и да изберете зоната за кацане. И тук важи правилото, че нейните характеристики (като топография, налични ресурси и опасности) ще повлияят на бонуса ви за трудност.

Когато най-сетне достигнете до реалния геймплей в Surviving Mars, ще видите, че той не се различава съществено от другите представители на жанра. Пред вас са менюта с различни сгради, от които трябва да изберете какво да построите, след което ще поставите избрания обект на картата. Съществуват три основни ресурса, от които колонистите ви се нуждаят, за да оцелеят на Марс: кислород, вода и електричество. Успоредно с тях ще трябва да развивате различни технологии и да изпълнявате периодични цели, така че колонията да прогресира по смислен начин.

И на Марс има микромениджмънт

Първата ви структура трябва да оцелее поне десет дни, за да бъдат убедени властите на Земята да ви изпратят още колонисти. В много отношения вашата колония ще бъде толкова добра, колкото са набраните за нея колонисти. Ще може да ги привличате от Земята и да решавате какви професии ви трябват (учени и ботаници са доста важни), а всеки персонаж има своите положителни и отрицателни страни, които могат да го направят повече или по-малко подходящ за мисиите, които преследвате в момента. Например колонист може да има качеството да бъде отличен служител, но само ако колонията е под 30 души. Поставете го в по-голяма, и той няма да блесне. Микромениджмънтът тук е задължителен, за да наберете точните хора и да ги поставите на правилното място.

Приятна изненада е наличието на т.нар. мистерии, които са препратка към установени конвенции на научната фантастика. Те придават уникален бонус към развитието на колонията. В хода на играта ще се натъкнете на сценарии от популярни вселени като Doctor Who или пък трудовете на писатели фантасти като Айзък Азимов и Артър Кларк и ако сте почитатели на sci-fi жанра, със сигурност ще ги оцените. Всяка от мистериите има няколко възможни края в зависимост от нещата, които решите да направите в играта, което отново загатва за многократни изигравания.

Ако случайно успеете да балансирате всички нужди на колонията с ограничените запаси и враждебната среда, тя ще се развива лесно и всички ще са доволни. Доста по-вероятно обаче е да се провалите отново и отново поради огромното количество микромениджмънт, който се изисква.

Един пример за това е постоянната поддръжка на всички сгради, която трябва да извършвате заради космическия прах, натрупващ се по тях. Ако една сграда събере прекалено много прах, тя престава да функционира, докато не се почисти. В началото на играта това не е такъв проблем, но когато колонията ви се разрасне, става тромаво и дразнещо. Възможността да приоритизирате реда, по който да става поддръжката, помага донякъде, но почти непрекъснато имах усещането, че нещо е на крачка от авария.

Добавете към това постоянните нужди да повдигате морала на колонистите, да управлявате превозните средства и произвеждате достатъчно материали за ново строителство и поддръжка, и получавате един доста монотонен и времеемък процес дори ако използвате профил и спонсор, които ви дават по-голяма финансова свобода.

Кой казва, че ще е лесно?

Повредите в базата се появяват често и можеха да бъдат избегнати, стига играта да ви дава малко повече обяснения за механиките им. Характерно за Surviving Mars е, че още от началото сте хвърлени в дълбокото с няколко кратки насоки и много малко подробности. В резултат лично аз никога не усещах, че напълно разбирам онова, което се случва, докато не стана прекалено късно - и като време за игра, и за съдбата на колонията ми. Джиджи също каза, че е усетила това, докато споделяхме опит и съвети как да продължим да играем. Както и как един метеоритен дъжд е успял да я върне толкова назад в развитието на колонията ѝ, че просто е започнала отначало.

Самото начало на играта е доста бавно и сте много ограничени, що се отнася до това, какво може да построите (поне същински полезните неща). Ако играете с генерирана на случаен принцип карта, оставате на милостта на каквито ресурси се случат наблизо. В една от моите игри започнах на място с най-основни ресурси, включително и такива, които не можех да използвам веднага без достатъчно колонисти... и си останах така. Най-близкият водоизточник бе прекалено далеч и теренът правеше прокарването на водопровод невъзможно. Трябваше да се справям само с това, което се намира в непосредствена близост, като например да събирам вода от влагата, което е бавен и скъп процес. Преди разрастването на колонията играта може да бъде малко монотонна, а когато нещата не са във ваша полза, случайните елементи я провлачват още повече.

Същите тези случайни елементи присъстват и в други части на Surviving Mars като начина, по който развивате технологиите си. Не всичко, което може да отключите, се подрежда в предварително известен ред, което е малко странно. По дизайн Surviving Mars иска всяка игра да е различна от предната и умишлено разбърква нещата. До известна степен може да намалите този ефект, като създадете своя собствена игра с избрани от вас елементи, но определено усещането е, че играта разбърква парченцата от пъзела и ви оставя сами да ги наредите както можете. Дали ще възприемете това като допълнително предизвикателство или като подправка към вкуса на играта, зависи единствено от толерантността и времето, с които разполагате.

След ускорен курс по овладяване на Червената планета за мен Surviving Mars е такава, както си представям Марс в действителност: брутална и негостоприемна. Играта не ви обяснява добре какво се случва в голяма част от времето, но ако преодолеете високата трудност, тя се превръща във вълнуващо и обсебващо заглавие. Въпреки че е мултиплатформена, Surviving Mars без съмнение е най-вече за хардкор феновете на РС стратегиите и симулациите. Всеки, който мисли, че ще се захване с по-лежерна игра от типа на Age of Empires  или дори на Civilization, ще бъде объркан доста бързо. И да, Age of Empires е направо остров на спокойствието в сравнение с тихата паника, до която може да ви доведе Surviving Mars. Haemimont Games успешно са запазили духа на брутална отговорност, която идва от това да се грижите за друго човешко същество. Нещо повече, българското студио е превърнало това чувство в основен двигател на играта си. В основно предизвикателство пред геймъра, в амбицията му да оцелее на Марс. Не, не да оцелее. Да го покори.

Surviving Mars не е невъзможна и със сигурност има начин да се научите да я играете както трябва, но не очаквайте това да стане нито бързо, нито лесно. Играта не е просто City Building симулатор, а реалистична репрезентация на това, как би протекла една марсианска авантюра за цялото човечество. Но не забравяйте. животът на всички е във вашите ръце. А да си в тази позиция изобщо не е лесно.

Тагове: