Първият американски роботизиран спускаем апарат от повече от половин век насам изгуби шанса си да достигне Луната само няколко часа след полета.
Базираната в Питсбърг компания за космически роботи Astrobotic Technologies изстреля своя космически апарат на върха на нова ракета от Кейп Канаверал, Флорида, на 8 януари в опит да стане първата компания, която ще кацне на Луната. Нейният спускаем апарат, наречен Peregrine в чест на най-бързата птица в света, разполагаше с пет товара на NASA, както и с товари на други държави и търговски клиенти.
Новата ракета Vulcan на United Launch Alliance изпълни задачата си без инциденти по време на първия си полет. Но малко след като космическият кораб започна да функционира пълноценно, Peregrine получава сериозен проблем със задвижването и не можа да насочи панелите си към Слънцето, за да получи енергия. В крайна сметка контрольорите на мисията успяват да поправят ориентацията на Peregrine, но проблемът със задвижването доведе до критична загуба на гориво, поради което голяма част от пътуването бе прекратено още при пристигането.
"В момента целта е да доближим Peregrine до лунното разстояние колкото е възможно по-близо, преди да загуби способността си да поддържа позицията си, насочена към слънцето, и впоследствие да загуби енергия", заявяват от Astrobotic в X, преди това Twitter.
Astrobotic трябваше да бъде първият изпълнител, който да се възползва от инициативата на NASA "Търговски услуги за лунен товар" - програма за набиране на персонал от частния сектор в подкрепа на лунните амбиции на американската космическа агенция. Чрез няколко договора NASA иска да установи редовен график от лунни мисии, за да се подготви за изпращането на астронавти на Артемида обратно на Луната.
В новата комерсиална космическа ера провалите не са неочаквани. Въпреки че първото кацане на Луната без екипаж се случи преди 60 години, достигането до Луната и кацането там все още са трудни, като по-малко от половината от всички мисии са успешни. Лунната повърхност е истинско гробище на роботизирани спускаеми апарати и роувъри, които не са изпълнили предназначението си. За тези космически кораби, които действително достигат лунната орбита, все още е трудно да се приземят. Атмосферата на Луната е много тънка и не осигурява почти никакво съпротивление, което да забави спускаемия апарат при приближаването му към Земята. Освен това на Луната няма GPS системи, които да помогнат на апарата да се насочи към мястото на кацане.
Томас Цурбухен, бивш ръководител на научния отдел на NASA, веднъж описа всяко от тези първи начинания на CLPS като "удар във вратата". Спортната аналогия означава, че не всеки опит ще бъде победа, но като цяло програмата ще помогне на NASA да постигне стремежа си към Луната и Марс. Чрез възлагането на лунните доставки на NASA на външни изпълнители - вместо да притежава всяка мисия от край до край - агенцията смята, че ще спести пари.
Мисията Peregrine струва на NASA 108 милиона долара.
Снимки: NASA
Виж още: Проучване показва как да се охлади един от най-горещите градове в света с 4.5 °C