Всяко бизнес начинание дава нова перспектива и поглед към всичко, което искаме. За да го постигнем, е нужно само малко усилие. Или много усилие. Правим го за себе си, но и за другите. В тази рубрика все повече се убеждаваме, че за да си успешен, трябва да можеш да се обърнеш назад и сам да си изръко­пляскаш. За това, което си в момента, което си бил и което ще бъдеш. За това и много повече си говорихме с хората, създали приложение, с което можем да влезем във виртуална реалност с всяка компютърна игра – Intugame.

 

Кои са те?

Георги Георгиев и Красимир Николов основават Intugame през 2014 година. Трябват им само няколко месеца от началото на разработката на приложението, за да пуснат първата му версия (за Аndroid). Тя излиза януари 2015 и към момента продължава да се развива и да става все по-добра и по-добра. Вдъхновението на двамата млади програмисти тръгва от Google Glass, преминава към Oculus Rift и Google Cardboard и оформя в главите им желанието да създадат продукт, който позволява всяка игра да оживява в моментална виртуална реалност.

Intugame вече присъства и за iPhone, а качеството на приложението нараства постоянно, обещаващо, интересно, прекрасно. Краси споделя, че бъдещето на хедсетовете за виртуална реалност е в тяхното wireless приложение – без допълнително окабеляване. Те самите насочват своята разработка към това, като, разбира се, не правят компромис с качеството. А осъществяването на идеята всеки геймър със смартфон да може да играе всяка една компютърна игра във виртуална реалност, показва колко напред са стигнали разработчиците в своята визия. Да, без значение от графиката на играта, нейния жанр и други условности, всяка една компютърна игра може да се изживее реалистично, от първо лице. Нужни са само смартфон, компютър и разбира се, хедсет за виртуална реалност. Така всеки може да се потопи в света на VR и да се докосне до един от най-интересните технологични бонуси на нашето съвремие – игри във виртуална реалност.

 

 

След като свалите приложението на телефона и на компютъра си (свързани с един и същ Wi-Fi), е необходимо само да го пуснете, да сложите телефона в хедсета, с който разполагате, и да стартирате играта.

 

В началото и след това

Въпреки че пътят на компания­та е сравнително къс, дотук те са преминали през завидно количество трудности, спънки, затруднения – а после вдъхновение, справяне с проблемите, успехи и постижения. И пак отначало. Бързото пускане на приложението според Краси е било рисково, но пък веднага се е отплатило – веднага е получило фенове и потребители, а така пък производителите са разбрали точно от какво имат нужда хората и са събрали така необходимата и ценна обратна връзка за работата си. На база на нея развитието на Intugame продължава и сега, когато вече има над 10 000 активни потребители, които по последни данни играят над 600 часа месечно с приложението. По пътя напред има и много учене както в бизнес аспек­тите, така и технологично.

Георги Георгиев споделя, че главното затруднение при създаването на качествено приложение за преобразуване на компютърни игри във виртуал­на реалност лежи в необходимостта от супер голяма бързина и реакция. „И най-малкото забавяне се отразява неприятно на геймплея“, казва Георги. „И за да избегнем този дразнещ момент, насочваме усилията си към това нещата да работят все по-бързо и по-бързо.“ За 2016 едно от основните предизвикателства пък е новият продукт на име Intugame SDK (Software Development Kit), насочен към разработчици. Intugame SDK ще позволява приложенията, създадени с него, да работят с всеки VR хедсет – от Google Cardboard и Samsung Gear VR до Occulus Rift. Използвайки този продукт, компании и разработчици ще могат да създават мултиплатформени приложения и игри за VR, а също и да достигат до всички възможни потребители, без да има нужда да избират с кого да работят.

 

До там и обратно

Вълнението за Краси и Георги в момента е голямо, защото им предстои да заминат за Сили­циевата долина, спечелили своето място на Boost Accelerator VC – тримесечна програма, която инвестира в стартъпи, а тази година е поставила фокуса си върху виртуалната реалност в образование, социална насоченост и софтуер, каквито са и Intugame. Сред няколкостотин кандидатствали компании те печелят своето място сред онези, които ще се присъединят към програмата и ще имат възможността да завържат контакти, да прецедят идеи, да получат обратна връзка и окуражаване, да изчистят бизнес модела си и да се свържат с други компании, ментори и хора, които да им подадат ръка.

 

 

Когато задаваме въпроса, дали смятат да развиват компанията си извън нашата държава, получаваме отговор „Не“, с уверена усмивка – идеята е компанията да се развива изцяло на наша територия и тук да покорява върхове, докато завладява сърцата на потребителите по целия свят. В програмата обаче те ще имат възможността да покажат себе си, компанията и продукта на най-много хора, както и да обсъдят проблемите, с които се сблъскват, със свои „братя по съдба“ или други подобни компании.

 

Конкуренция и развитие

Концентрацията на екипа на Intugame, който в момента се състои от четири млади, надъхани личности, е насочена към бързата производителност на приложението. Забелязали са, че понякога, за сметка на множеството опции, бързината и производителността (всъщност двете най-важни неща) страдат, и искат да избегнат това.

Работят, разбира се, и върху различни добавки за приложението, например такива, които позволяват да се играе с различни хедсетове (те са с различни лещи и пречупват картината различно), направили са интерфейс, който настройва играта за конкретния телефон и очила, така че да може да се играе с разнообразен хардуер. Разработките текат и сега, но най-важното за екипа е да даде на потребителя това, от което той има нужда. „Затова много слушаме“, казва Краси. „За нас е изключително важна обратната връзка. Хубавото е, че хората откликват, например когато търсихме бета-потребители, за нула време се отзоваха около 200 души.“ Работи се и по стриймването, така че всичко да върви възможно най-гладко и това, че използваш мобилния си телефон за играта, да не е по никакъв начин компромис с качеството. При игра се използва изчислителната мощ на компютъра, така че там да се случват всички по-трудоемки изчисления и рендеринг, а на телефона се стриймва само готово видео. Така се използва по-малко процесорно време и батерия и телефонът реално играе ролята само на предавател, а и батерията се хаби доста малко.

 

Малкият все още екип се стреми винаги да следи и разбира критиката, мненията и желанията на потребителите. Така те отсяват и преценят приоритетно накъде да тръгнат в следващата си стъпка в подобряване на Intugame. Надяват се екипът да се разшири скоро и знаят, че са на правилното място в правилния момент – изключително важ­но за това да се върви уверено напред въпреки съмненията и разнообразните трудности.

 

За бъдещите творчески планове

„Самите ние играем много компютърни игри и знаем колко е важен реализмът в играта. Бих­ме искали да продължим да правим продукти, на които хората се кефят и които ползват. Това ни вдъхновява“, казват Краси и Геор­ги. За щастие VR технология­та тепърва ще „избухне“ и нейното развитие ще стане все по-главоломно, защото има много аспекти. Удобството и бързината са най-важни и Intugame цели точно тях в основата си.

Когато питаме какво биха посъветвали младите предприемачи, отговорът е: „Ако наистина вярваш в нещо, продължавай да опитваш.“ Според тях е изключително важно още от самото начало да покажеш продукта си на реални клиенти – и след това да слушаш. Иначе и двамата признават, че в началото са чували често „Това няма да ви се получи“, но упоритостта и вярата са им позволили да минат през трудните моменти продуктивно. А бъдещето – то лежи пред все­ки. Лежи и пред екипа на Intugame, а ние нямаме никакво съмнение за това, колко ярко е то.

Intugame интуицията да си там, където трябва

Още от Play