Mozilla, организацията с нестопанска цел зад Firefox, намекна, че технологични гиганти като Microsoft, Apple и Google насочват потребителите към собствените си браузъри. Компанията твърди, че компаниите, които контролират популярните операционни системи и уеб услуги, използват позицията си, за да лишат потребителите от избор.
Mozilla публикува доклад, озаглавен „Градини с пет стени: защо браузърите са от съществено значение за интернет и как операционните системи ги възпрепятстват“. Докладът се фокусира върху това как хората използват уеб браузъри. Излишно е да споменаваме, че най-популярните уеб браузъри днес са Chrome, Safari и Edge. Firefox не изостава много, но Mozilla твърди, че трите най-популярни браузъра се радват на по-голяма потребителска база поради техните компании майки.
Докладът твърди, че технологичните гиганти използват различни методи, за да затруднят или направят невъзможно превключването на уеб браузъри. Това не само понижава качеството и опита, но може също така да увеличи риска. Mozilla очерта пет примера за „вреда на потребителите от самопредпочитане на операционната система“.
Ограничен или разочароващ избор: Доставчик на операционна система, който затруднява или прави невъзможно за потребителите да превключват браузъри, в крайна сметка премахва възможността им да избират сами. Освен това възпрепятства съществуващите конкуренти и възпира новите продукти да навлязат на пазара и да предоставят по-голям избор.
По-ниско качество: Когато паричната цена за потребителите е нула (какъвто е случаят с браузърите), може да се очаква доставчиците да се конкурират по отношение на качеството. Но без ефективна конкуренция от независими браузъри потребителите могат да получат продукти с по-ниско качество.
По-ниска иновация: Иновацията е свързана с качеството. Потребителите пропускат нови разработки (например подобрени характеристики и функционалност). Намалената вероятност от разрушителни иновации може да бъде придружена от намален избор за потребителите.
Лоша поверителност: Потребителите могат да останат с продукт, който ги подлага на задължително споделяне на данни, злоупотреба с данни или други вреди на поверителността. Тези резултати могат да бъдат индикация за ниско качество, причинено от неефективна конкуренция.
Нелоялни договори: Без правилен избор потребителите могат да бъдат принудени да сключат договори, които може да са експлоатиращи или нечестни.
Излишно е да споменаваме, че подобни твърдения не са нови и което е по-важно, не са напълно необосновани. Microsoft със своя Windows, Apple с iOS и macOS и Google с Android са били обвинявани преди това, че насочват потребителите и индиректно ограничават избора им на уеб браузъри. Тези компании също са изправени пред съдебни дела за това, което се счита за извиване на ръцете на потребителите или умело ограничаване и влияние върху техния избор.
Снимка: Unsplash
Виж още: Вече може да заключите браузването в Android зад пръстов отпечатък