Китай определено не се слави с половинчати мерки, като поредното решение на китайското правителство шокира целия свят. Според новите правила лицата под 18 години ще бъдат ограничени да играят онлайн игри до 3 часа седмично, от петък до неделя, между 20:00 и 21:00 часа. В сметката се включват и празничните дни, отново с 1 час в същия времеви диапазон. Някои източници твърдят, че забраната се отнася за всички игри, но според Националната администрация за пресата и публикациите (NPPA) регулацията засяга единствено онлайн игри и онлайн услуги, свързани с тях. Няма вратичка и за вида устройства: следено ще бъде всичко, което има свързаност към мрежата. „На игралните компании ще им бъде забранено да предоставят услуги на непълнолетни под каквато и да е форма извън определените часове и трябва да гарантират, че са въвели системи за проверка на истински имена, заяви регулаторът, който надзирава пазара на видеоигри в страната“, се казва в статия на Ройтерс.

Това не е първият път, при който Китай взема подобен тип мерки, но определено този път те са буквално „драконовски“. През 2000 г. правителството забрани повечето конзоли за игри, но през 2015 г. осъзна допуснатата грешка и отмени решението си. След това, през 2019 г., азиатският титан реши да ограничи времето за гейминг на непълнолетните до 1.5 часа дневно и три часа през празниците. NPPA твърди, че регламентът е за „защита на физическото и психическото здраве на непълнолетните... и се отнася до култивирането на младото поколение в ерата на националното подмладяване“. Китайското правителство обвинява пристрастяването към видеоигрите „за множество обществени неприятности, включително отвличане на вниманието на младите хора от училищните и семейните отговорности“ и дори описва онлайн игрите като „опиум за ума“.


Както може да се очаква, форумите преливат от въпроси, как точно ще се прилагат тези ограничения и какви ще са следващите стъпки, предприети от гейминг компаниите. The Wall Street Journal дават пример с Tencent Holdings, която използва комбинация от технологии, като автоматично „изхвърля“ геймърите след определен период от време и използва технология за ограничаване на играта за непълнолетни, боравеща с истински имена и разпознаване на лица. Bloomberg добавя, че онлайн игрите задължително ще трябва да бъдат „свързани с държавна система за борба с пристрастяването“, а правителствените регулатори „ще засилят проверки как компании изпълняват ограничения за неща като време за игра и покупки в играта“. От гейминг доставчиците също ще се изисква потребителите да се регистрират с истинските си имена и игрите да бъдат достъпни единствено през тези профили. Като цяло отговорността явно ще се поделя и самите компании също ще бъдат задължени да следят непълнолетните да нямат достъп до игри извън разрешеното време. Все още не е ясно как новите правила ще повлияят на специфични пазари като например App Store. Apple Arcade не е фактор, тъй като не се предлага в Китай, но има игри от App Store, които изискват онлайн връзка. Още през 2016 г. Китай започна да изисква от разработчиците на мобилни игри официално да лицензират своите игри според изискванията на правителството, а през 2020 г. притисна Apple да премахне от App Store онези приложения, които не спазиха правилата.
Определено това развитие на събитията не беше очаквано от никого и ако се запази в този си вид, най-вероятно следващите няколко години ще станем свидетели на една от най-големите гейминг революции, които сме виждали.

Снимки: Unsplash

Виж още: Империята отвръща на удара: какво знаем за закона за борба със санкциите в Китай